6.328 lest ·
17 svar
6k lest
17 svar
Bytte av vindskier på vanskelig tilgjengelig vegg
Side 1 av 2
Har nå byttet vindskier på farstuen, utbygging på baksiden og den ene kortsiden av huset. Gjenstår nå den andre kortsiden. Problemet er bare at det er veldig vanskelig å komme opp og bytte vindskien, da det er en ca 1,5m høy berghelle ca 1m fra husveggen. Berghellen er i veien for stillas, og det finnes ingen god måte å komme opp med stige. Det går heller ikke å komme opp med lift, med mindre man bruker en stor lift som koster skjorta å leie. Gjenstår da bare å bygge en stige på stedet som jeg ser det. Noen forslag til hvordan jeg skal bygge, materialer og kostnad? Det er ca 6 meter til mønet og veggen er ca 7 meter bred.
Går det ikke an å bytte fra taket?
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 050 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.050 innlegg
Har man ekte føtter er det ingen problem å bygge den med solide nivåforskjeller. Det er imidlertid en fordel om det finnes en relativt plan overflate å sette foten på (typ en sprekk 15x15 cm)..
Hadde nok byttet de fra taket. Er det bratt takvinkel så ta bort pannene så du kan gå på lektene. Er det plåt eller lignende går det ofte å fikse en stige eller lignende liggende på taket.
Angående fruen, så pleier jeg å gjøre slikt når hun ikke ser 👍
Angående fruen, så pleier jeg å gjøre slikt når hun ikke ser 👍
Hadde samme problem da vi skulle bygge vår gjestehytte. Fikk ikke plass til stillas på grunn av naboens hekk. Det vi gjorde var at vi kjøpte et dusin konsoller fra jula (http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/konsoler/konsol-312021/) og skrudde fast på fasaden. Bruk deretter to stk 170x45mm til å stå på. Blikkenslageren syntes det ikke var noe problem. Billig ble det når vi fikk kjøpe dem til 79kr/st
Moderator
· Stockholm
· 57 848 innlegg
Hvor umulig er det å komme til med skylift?
Jeg leide en tidligere i sommer for å male en av gavlene, jeg har ca 10m til mønet, og en balkong gjorde det vanskelig å bygge stillas (overveide å bygge stillas fra balkongen).
Den jeg leide kunne man trekke inn sporvidden på, slik at den kommer gjennom en 70cm passasje. Dog ganske klønete å svinge.
Jeg leide en tidligere i sommer for å male en av gavlene, jeg har ca 10m til mønet, og en balkong gjorde det vanskelig å bygge stillas (overveide å bygge stillas fra balkongen).
Den jeg leide kunne man trekke inn sporvidden på, slik at den kommer gjennom en 70cm passasje. Dog ganske klønete å svinge.
Platsbygg en trestillas med 45x95 stolper og 45 x 140 bjelker. Fransk treskrue er bra for formålet. Du kan kanskje lage innfestninger i berget med borhammer og betongekspander og feste stillaset der, det burde bli ordentlig stabilt.
Ekspander finnes billig på biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...rzinkat-galvaniserat/Expanderbult-2000020522/
Ekspander finnes billig på biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...rzinkat-galvaniserat/Expanderbult-2000020522/
Haha.. Har du bilde av dette? Ser for meg at dere skrur dem opp så det blir som en trapp opp til gavlen!bYkICr skrev:Hadde samme problem når vi skulle bygge vår gjestehytte. Fikk ikke plass til stillas pga naboens hekk. Det vi gjorde var at vi kjøpte et dusin av konsoller fra jula ([lenke]) og skrudde dem fast på fasaden. Bruk deretter to stk 170x45mm å stå på. Blikkenslageren syntes ikke at det var noe problem. Billig ble det når vi fikk kjøpe dem for 79 kr/st