1.839 lest ·
13 svar
2k lest
13 svar
Bytte av gulvbjelke, hvor får man tak i ny?
Hei, har et spørsmål angående gulvbjelker.
Holder på å renovere baderomsgulvet i sommerhytta fra ca 1900-tallet. Har merket at de liggende gulvbjelkene er fuktige og trenger å byttes, tok dessverre ingen bilder ved anledningen. Men bjelkene har størrelse ~170x180mm, lengde ~ 1600*2 / 2350*2
Hvor kan man få tak i slike?
Kan man alternativt lime+skru sammen 4*170x45 bjelker?
Holder på å renovere baderomsgulvet i sommerhytta fra ca 1900-tallet. Har merket at de liggende gulvbjelkene er fuktige og trenger å byttes, tok dessverre ingen bilder ved anledningen. Men bjelkene har størrelse ~170x180mm, lengde ~ 1600*2 / 2350*2
Hvor kan man få tak i slike?
Kan man alternativt lime+skru sammen 4*170x45 bjelker?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
fuktige på hvilken måte da? Tre tørker normalt sett så hva gjør dem fuktige?
Fant et par bilder på datamaskinen fra forrige uke før det ble ryddet... Det er altså bjelkene veggen hviler på: bilde 1.
Bilde 2 ser du at det er litt fukt, men det er verre på den andre bjelken.
Jeg har ikke funnet kilden til hvorfor det er fuktig, men mistenker at det er dårlig isolert mot grunnmur, ser bare en liten bit tjærepapp som den ligger på.
Trossbunnens spont og bjelkene er tørre og i fin stand. Det blir bytte til trossbunnplater samt nye bjelker cc 300 etter bytte av bjelkene.
Det har vært vannlekkasje der for ca. 5 år siden. Derav renoveringen.
(Bjelkene/reglene er impregnert med noe grønt)
Takk for svarene.
Bilde 2 ser du at det er litt fukt, men det er verre på den andre bjelken.
Jeg har ikke funnet kilden til hvorfor det er fuktig, men mistenker at det er dårlig isolert mot grunnmur, ser bare en liten bit tjærepapp som den ligger på.
Trossbunnens spont og bjelkene er tørre og i fin stand. Det blir bytte til trossbunnplater samt nye bjelker cc 300 etter bytte av bjelkene.
Det har vært vannlekkasje der for ca. 5 år siden. Derav renoveringen.
(Bjelkene/reglene er impregnert med noe grønt)
Takk for svarene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Et alternativ er å kjøpe limtrebjelker med dimensjonen 140x180. De er likeverdige med 170x180 med vanlig konstruksjonsvirke av bedre kvalitet.
Det skal jeg se nærmere på! Setter veldig pris på alle svar og tanker, da dette er mitt første prosjekt. Skulle egentlig bare bytte innergulvet til å begynne med...
Er det noen som har tanker om hva som kan forårsake fukt i bjelkene?
Det er tørt rundt omkring både på blindbunnen og lektene samt den spontede veggen som satt der før. Har ikke sett noen indikasjon på mugg i bunnen heller...
Den står nå på grunnmur, men jeg har skyflet opp sand veldig nær grunnmuren på grunn av avløpsbytte i forbindelse med dette. Kan det ha blitt slik at det har vandret via det? Eller kan man mistenke dårlig isolering mot grunnmur? Ser ingen fukt på muren bortsett fra "bak sanden"
Dette var en inngang til kjøkken utenfra til å begynne med, med trepanel rundt omkring, omgjort til bad samt ekstra isolert og slammet fasade en gang på 60-tallet.
Er det noen som har tanker om hva som kan forårsake fukt i bjelkene?
Det er tørt rundt omkring både på blindbunnen og lektene samt den spontede veggen som satt der før. Har ikke sett noen indikasjon på mugg i bunnen heller...
Den står nå på grunnmur, men jeg har skyflet opp sand veldig nær grunnmuren på grunn av avløpsbytte i forbindelse med dette. Kan det ha blitt slik at det har vandret via det? Eller kan man mistenke dårlig isolering mot grunnmur? Ser ingen fukt på muren bortsett fra "bak sanden"
Dette var en inngang til kjøkken utenfra til å begynne med, med trepanel rundt omkring, omgjort til bad samt ekstra isolert og slammet fasade en gang på 60-tallet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Vil du ha mer synspunkter på hva som kan ha forårsaket fukten trengs en eller annen form for tegning, gjerne en seksjon. De fleste fuktskader forårsakes av fukt som kommer innenfra, men det kan vel knapt være aktuelt i en sommerhytte?
Jeg kommer gjerne tilbake med tegning, rommet har stått ubrukt i lengre tid så fukt innenfra er helt utelukket.J justusandersson skrev:
Et bytte løser ingen fuktproblemer.
Dessverre finnes det ingen tegning gjort for huset, men har forsøkt å skisse en tegning fra hva jeg har sett på stedet.:J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Rappede hus (puss utenpå en trekonstruksjon) pleide å ha en overflatebelagt asfaltpapp (type underlagspapp) mellom puss+belegg og treoverflaten. Hvis det mangler, skjer det en konstant tilførsel av fukt. Grunnmuren ser jo også litt tvilsom ut. Jeg mistenker at riving er det beste alternativet.
Jeg glemte å skrive det, men det er høyst sannsynlig at den finnes, har bare ikke revet i veggen for å kunne bekrefte. Det er kun ved kortsidene at det er fuktig. Hvor vender jeg meg for å få noen med kunnskap til å komme og se på det?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Klikk her for å svare