For noen år siden ble en bjelke fjernet over trappen til andre etasje i mitt rekkehus. Snekkerfirmaet som åpnet taket til mønet hevdet at den var unødvendig.

Konstruktør konstaterte at den ikke burde ha blitt fjernet. Den var ikke bærende, men konstruksjonsstøttende. Han rådet meg til å sørge for at en jernbjelke ble satt inn, så stor som det var plass til mellom himling og yttertak.

Nå har jeg et firma her som har fått i oppdrag å utføre dette arbeidet. Men jeg er litt usikker på jobben deres. Vil ha råd om dette.

Huset mitt står på leirjord ved siden av en bussgate, så jeg har mye grunnvibrasjoner. Så i tillegg til å støtte opp taket, trenger denne bjelken også å stabilisere taket, slik at det ikke beveger seg mer enn nødvendig.

Bjelken som nå er satt inn er en L-bjelke (stang) som er 80 mm høy. Den er festet i takstolene med små vinkelbeslag og ikke særlig kraftige skruer.

Jeg synes det burde gått inn en større bjelke enn dette. Snekkerne hevder motsatt, samt at denne er tilstrekkelig. Jeg synes også at festingen av den ser litt tvilsom ut.

Hva sier dere, er dette et godt arbeid, og fremfor alt, fyller den sin funksjon?

Legger ved bilder.
1. Himling før åpningen.
2.Bilde før fjerning av vekslet trebjelke.
3.Ny jernbjelke.

• Bild av trappuppgång med vitmålat innertak, stående räcke i trä och en vit taklampa ovanför. Veggfargen er også hvit, og det er en dekorativ ramme på veggen.
  • Åpen takkonstruksjon med fjernet treverk. Synlige takbjelker og isolasjon, metallbeslag på bjelker. Tidligere plassering av treverk synlig.
  • Hull i innertaket før åpningen, synlig med isolasjon og trebjelker. Fra et pågående byggeprosjekt i et rekkehus.
  • Jernbjelke festet med vinkelfester og skruer i takstoler, viser delen av konstruksjonen i et hus.
  • Vinkelbeslag festet i en trebjelke med skruer, ved siden av en stålbjelke. Bakken er ujevn, og bjelkene er tilknyttet et byggeprosjekt.
  • Nyinstallert L-balk i treverk, festet med små vinkelbeslag og skruer. Viser konstruksjonsdetaljer og plassering på loftet.
  • Metallbeslag og skruer som fester en L-bjelke til takstoler, omgitt av isolasjonsmateriale og treverk, i et byggprosjekt under renovering.
  • L-bjelke festet med vinkelbeslag og skruer i treverk, ved siden av isolasjon og metall. Ser litt tvilsom og usikker ut i montering.
Den der bjelken tar jo rimeligvis bare opp krefter i sidelengs retning, fra gavl til gavl, så hva den har for dimensjon kan jo ikke være så nøye. Men konstruktøren kanskje tenkte seg en annen funksjon?

• Liker
snickarinnan
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Den der bjelken tar jo rimeligvis bare opp krefter i sidene, fra gavl til gavl, så hvilken dimensjon den har kan jo ikke være så nøye. Men konstruktøren tenkte kanskje på en annen funksjon?
Så jeg har bekymret meg unødvendig? Stabiliserer den taket tilstrekkelig slik at jeg ikke får bevegelse i det? Har det noe betydning hvordan festet ser ut?

Den burde vel også ta opp belastning ovenfra, da midtbjelken kun hviler på yttervegg, mens de to den er avvekslet mot også hviler på bærende innervegger?

Selv om det er bukseseler og belte med bjelken, hva har de brukt for skruer til hullplatene?! Ser 4 typer skruehoder og om ikke jeg fortsatt er i dyp lunsjkoma ser ingen direkte ut til å være hodet på en ankermutter.

• Liker
snickarinnan
  • Laddar…
Har en snekker som har gjort jobben og har ikke oversikt over hvilke skruer han har brukt. Dog ser alle små og spinkle ut. På et sted bare små montasjeskruer.

Ser ut som dritt! Jeg hadde ikke godkjent et montasje som ser ut på den måten!

Små jævla montasjeskruer og noen stakkars skrue til bolt i hullplater og vinkler av modell mindre gjør ikke meg imponert!

Ordentlige vinkler laget av vinkeljern som boltes med bolt og skrus med grove treskruer er det minste man kan bruke!

• Liker
snickarinnan
  • Laddar…
Det er jo litt vanskelig å se på bildene. Men i prinsippet så ser det vel ut omtrent som om man har hengt opp en dekorasjon. Festene ser vel ut som de muligens kan holde profilen på plass så den ikke faller ned av sin egen tyngde.

• Liker
snickarinnan
  • Laddar…
Lutte, det er vel omtrent sånn jeg føler. Men dessverre har jeg for dårlige kunnskaper til å sette hardt mot hardt, det er derfor jeg spør..
Jeg trenger riktige argumenter, samt selvfølgelig vite hvor stor betydning det har.
Det er jo ikke direkte gratis å ansette dem, så jeg vil jo ha best mulig jobb utført. :)

Det der så bedrøvelig ut..

Kan du ikke kontakte konstruktøren og be om beskjed om innfestingene?

Ifølge min erfaring pleier dette å være ganske detaljert, med informasjon om så vel type beslag som innfesting.

• Liker
snickarinnan og 1 annen
  • Laddar…
Problemet er at konstruktøren så på dette i en hast, da han hjalp meg med et annet prosjekt. Så jeg betalte ham ikke for dette. Hvis jeg ber om detaljert informasjon må jeg jo selvfølgelig betale for det. Og siden dette prosjektet allerede har kostet mer enn nok, tenkte jeg at en snekker bør vel klare å finne ut hvordan man fester bjelken på best mulig måte...

Det første firmaet, som fjernet trebjelken, har gått under jorden. Så de som jeg leier inn nå er utenfor budsjettet.

Vanskelig å vite hva som er bra nok...

Fast i nåværende situasjon bør du nok ta hjelp av konstruktøren. Dels for å få en besiktigelse av det utførte (så du kan nekte å betale for det, hvis det er så ille som det ser ut på bildene). Dels for å kunne få det utført riktig.

• Liker
snickarinnan
  • Laddar…
Hempularen, du har helt rett!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.