Jeg har gravd fram de gamle støpejernsavløpsrørene i kjelleren for å kunne bytte dem, huset er bygget på sandbunn og rørene ligger direkte på sanden og deretter har man tilbakefylt med samme sand samt stein og betongknus. Støpingen av gulvet har følgelig ikke ligget direkte på rørene bortsett fra ved brønnene. Skal jeg fylle igjen med sand og fyllmassene eller skal jeg bare fylle med betong? Eller opp til halvparten av rørene? Skal man bare støpe går det jo med mye mer betong og jeg har ingen betongblander.
Det så likt ut hos oss, hus fra -57, og jeg etterfylte med det gamle gruset og litt nytt til rett under den gamle betongen.
Så armerte jeg litt og støpte med grovbetong som ble blandet i trillebår.
Har fungert bra.
Så armerte jeg litt og støpte med grovbetong som ble blandet i trillebår.
Har fungert bra.
T Testarn skrev:
OK, så da betongen kom altså ikke på rørene (bortsett fra ved gulvslukene)?T Testarn skrev:
Hva menes med rulle?
Ah, OK, takk!T Testarn skrev:
Jo, en sånn har jeg tenkt å bruke, er bare redd det går med en masse sekker.
Armerte du bare ved brønnen/-ene?
Det finnes en brønn utenfor bilde. Jeg armerte hele grøften, men ikke så tett. Det er iallfall bedre enn før...
En sekk med betong som bare blandes med vann blir ca 12-14 liter så det gikk nok med et titalls. Husker ikke nøyaktig, men en sekk per gang og det tar 5-10 minutter per sekk å blande.
En sekk med betong som bare blandes med vann blir ca 12-14 liter så det gikk nok med et titalls. Husker ikke nøyaktig, men en sekk per gang og det tar 5-10 minutter per sekk å blande.
OK, ganske grovt altså. Ligger det under rørene også?T Testarn skrev:
Omtrent hvor mange sekker gikk det med til det rommet som synes på siste bilde?
Ja, armeringen var glissen, ingen armering under rørene. Der blir det jo ingen betong.A aweste00 skrev:
Etterfylling som jeg stamper litt før røret legges på plass og så rundt om. Tok en bit armeringsjern som "pettepinn" rundt røret for å få ned grusen litt. Den gamle grusen var blandet sand og grovere, kanskje opp til 32 mm. Den nye var 8-16 knust.
Litt usikker på antall sekker men 6-7 stk for det rommet og 3-4 utenfor. Det kan du regne på om du måler ditt hull i desimeter. Da blir det i liter og hver sekk gir ca. 12 liter betong.
T Testarn skrev:Ja, armeringen var gles, ingen armering under rørene. Der blir jo ingen betong.
Etterfylling som jeg stampet litt før røret ble lagt på plass og så rundt om. Tok en bit armeringsjern som "petpinne" rundt røret for å få ned grusen litt. Den gamle grusen var blandet sand og grovere, kanskje opp til 32 mm. Den nye var 8-16 knust.
Litt usikker på antallet sekker men 6-7 stykker for det rommet og 3-4 utenfor. Det kan du regne på hvis du måler hullet ditt i desimeter. Da blir det i liter og hver sekk gir ca. 12 liter betong
Sorry, jeg mente grus/fyllmassene! Altså om du har det under rørene også eller om rørene ligger direkte på det som er den naturlige grunnen.T Testarn skrev:Ja, armeringen var gles, ingen armering under rørene. Der blir jo ingen betong.
Etterfylling som jeg stampet litt før røret ble lagt på plass og så rundt om. Tok en bit armeringsjern som "petpinne" rundt røret for å få ned grusen litt. Den gamle grusen var blandet sand og grovere, kanskje opp til 32 mm. Den nye var 8-16 knust.
Litt usikker på antallet sekker men 6-7 stykker for det rommet og 3-4 utenfor. Det kan du regne på hvis du måler hullet ditt i desimeter. Da blir det i liter og hver sekk gir ca. 12 liter betong.
Nåja, har jeg klart å pigge opp driten så skal jeg nok klare å støpe igjen det også!
Aha!
Det er sand/grus under kjellergulvet og de hadde lagt en blanding av sand og singel før støpingen av gulvet som er 5–6 cm tykt.
Jeg la tilbake litt av det utgravde og stampet til med en bit 95x95 før røret ble lagt på plass med fall.
Så fylte jeg rundt med litt av det gamle før jeg tok knust 8-16 og fylte resten rundt det og 3–4 cm over.
Det var da jeg pirket inn rundt røret med en bit armeringsjern og pakkede forsiktig med 95x95-biten før armering og betong.
Armeringen boret jeg inn fra siden inn i det gamle gulvet, du ser bildet av det.
Du kommer til å fikse dette, det er rolig. Om du har litt flere sekker enn beregnet, kan du levere tilbake det som blir til overs, og om du ikke kommer opp nøyaktig i nivå, kan du flytsparkle litt.
Jeg hadde litt eksisterende topper i gulvet som jeg slipte ned med en slipeskål. Støvete men smidig.
Det er sand/grus under kjellergulvet og de hadde lagt en blanding av sand og singel før støpingen av gulvet som er 5–6 cm tykt.
Jeg la tilbake litt av det utgravde og stampet til med en bit 95x95 før røret ble lagt på plass med fall.
Så fylte jeg rundt med litt av det gamle før jeg tok knust 8-16 og fylte resten rundt det og 3–4 cm over.
Det var da jeg pirket inn rundt røret med en bit armeringsjern og pakkede forsiktig med 95x95-biten før armering og betong.
Armeringen boret jeg inn fra siden inn i det gamle gulvet, du ser bildet av det.
Du kommer til å fikse dette, det er rolig. Om du har litt flere sekker enn beregnet, kan du levere tilbake det som blir til overs, og om du ikke kommer opp nøyaktig i nivå, kan du flytsparkle litt.
Jeg hadde litt eksisterende topper i gulvet som jeg slipte ned med en slipeskål. Støvete men smidig.
OK, takk for tipsene! Har vurdert armering i alle fall ved slukene.T Testarn skrev:Aha!
Det er sand/grus under kjellergulvet og de hadde lagt en blanding av sand og singel før støpingen av gulvet som er 5-6 cm tykt.
Så fylte jeg rundt med litt av det gamle før jeg tok knust 8-16 og fylte resten rundt og 3-4 cm over.
Det var da jeg stakk inn rundt røret med en bit armeringsjern og pakket forsiktig med 95x95-biten før armering og betong.
Armeringen boret jeg inn fra siden inn i det gamle gulvet, du ser bildet på det.
Du kommer til å fikse dette, det er rolig. Hvis du har litt flere sekker enn beregnet kan du returnere det som blir igjen og hvis du ikke kommer helt opp i nivå så kan du flytsparkle litt.
Jeg hadde litt eksisterende topper i gulvet som jeg slipte ned med en slipeskål. Støvete, men praktisk.
Overflaten trenger ikke være veldig pen, jeg skal legge fliser en gang når alt annet er ferdig.
Klikk her for å svare