Hei forum!
Jeg har kjøpt et lite enetasjes hus på 100m², bygget i 1974, og det ligger værutsatt 4 km fra kysten i nordvestre Skåne.
Krypkjeller, der jeg akkurat nå bytter ut asfaboard-platene fordi de har litt lukt.
Første tiltak var å sette inn avfukter, og dekke krypkjelleryten litt bedre med mer plastfolie.

Huset har syll i egentlig forstand kun langs kortsidene, mens på langsidene er bjelkelaget alene på grunnmuren, og veggstendere møter oppå bjelkelaget. 60 cm cc på alle veggstendere.
Sør kortside er mest utsatt for vær, typ horisontalt regn. Der var syllen, (ikke trykkimpregnert treverk) veldig dårlig og har blitt byttet.
Nå når det åpnes opp litt ser jeg at veggenes ytre vindsperreplate av asfaboard også er dårlig, på den sørlige fasaden og lokalt under vinduene på den vestlige siden, lukter av gamle synder, så den vil jeg bytte også. Husets fasade er mexitegl, og fasa! det er lagt ca. 3 cm glassull direkte mellom tegl og vindsperreplate av asfa. Asfa bort og tynn glassull også, slik at luftspalte skapes. (Det er luftåpninger i teglsteinen, 3. rad har en åpen stussfuge hver 1,2 meter.)

Jeg tenkte å begynne med sør kortside-vegg, som er helt uten vindu, å åpne veggen innenfra, som består av 13 mm gips, damptett plastfolie, deretter 95 mm glassull mellom 45x95 stendere, deretter asfa, og den tynne glassullen mot fasadeteglene.

Spørsmålet er nå, hvordan bygge opp ny vindsperre best, når man må jobbe innenfra? Bruke Tyvek-duk som festes ytterst på stendernes sideytelse med stiftepistol, altså lokalt i hver ca. 550 mm brede rom mellom stendere? Utvendig gips eller 6 mm masonitt? Eller bruke hard/tynn fasadeplate av glassull, som limes med noe skummende lim mot stenderne? Eller noen andre forslag? Alle kommentarer mottas med takk!

Oi, for et slitsomt prosjekt! Har du ikke vurdert å rive ned teglstenen og ta det utenfra?

• Liker
TmyO
  • Laddar…
Hei mlkjhr
Jeg har tenkt tanken, men det føles fortsatt mer besværlig, kanskje mest fordi det føles som et større inngrep, ikke minst fordi det trengs en murer for å bygge opp veggen igjen.
Når jeg gjør det innenfra kan jeg jobbe selv, selv om det tar litt mer tid. Kostnaden for ny innsides-gips + sparkling er ikke stor på 8 lengdemeter vegg. Det er altså bare en kortside jeg tenkte å ta, de øvrige sidene har utstikkende takutstikk som har beskyttet bedre, og på den nordlige kortsiden er bod-garasje direkte på veggen, så den er i ny tilstand.

Gjerne praktiske råd om hvordan bygge opp vindtettingen, fra noen som har gjort noe lignende? !

Takk for svar !
Oppdatering: Etter at jeg rev fra innsiden halvparten av kortsidens isolering og asfaboard, 3,6 meter lengde, ser jeg hele situasjonen:
- tynn glassull-isolasjon innenfor mexiteglet, der luftspalten burde ha vært i stedet, hadde pappoverflate mot mexiteglet og var festet med antakelig langsgående remser av maskeringstape, på utsiden mot teglet. Etter 42 år, og stadig mer utett teglvegg, er pappoverflaten til mer enn halvveis bortveket, og taperemmene svartmuggne. Innsiden av teglet er mest hvit, men litt svart mugg her og der. Har vasket innsiden med en enkel muggtvett med svamp, men det svarte sitter delvis igjen i teglet. Deretter er teglfugene ikke lenger pene, og man ser lyset gjennom på noen steder. Så tid for beslutning:

Rive mexiteglet, ? Føles mest rimelig. Som første steg i år gjøre dette på denne kortsiden kun (7,8 meter lengde, 2,70 høy) Erstatte med isolasjon og skape en pusset fasade (med luftspalt) i samme nivå som den gamle ytterflaten av teglet, som også flukter eksakt med grunnmuren. Kanskje Sto system på glassfiberduk?

Den langsiktige planen for de to langsidene er: Inngangssiden mot øst: kanskje puss på mexiteglet. Mens vest-langside ville jeg tenke meg en utbygging i vinkel på kun 2,2 meter ut langs halvparten av lengden 6,8 meter, (Attefall-regler), også her pusset på trestamme. Mye glass på denne delen. Gjenstående mexitegel-del her kanskje også erstattes samtidig.

Den deretter gjenstående nordre kortsiden er vegg mot garasje og bod så den kan være uberørt.

Og alle kommentarer mottas med takk!

Det høres ut som riktig beslutning!
Du kan overveie å ha trefasade også, prismessig er en pen fasade på nivå med pussfasade.
Hvordan er fasaden på framsiden bak teglstein? Går det an å inspisere kanskje? Det kan jo være innenfor 10-års planen å rive og fikse den veggen.

Det kan være verdt å ta en sykkeltur i et nybygningsområde og se hvordan fasadene ser ut.
Jeg liker pussfasade, men vil at den er avbrutt med treinnlegg, glass eller lignende slik at det ikke bare er en stor vegg.

Hei Corre takk for input!

Jo, jeg har sett på din tidligere lenke på villaportalen, og det finnes mye fint der, men i mitt tilfelle tror jeg ikke det er noe problem med å ha en hel (hvit-)pusset vegg, huset ligger ganske lavt sammenlignet med omgivelsene, altså ikke så dominerende, og det er jo allerede i noe slags hvitt (grå fuger), og taket (saltak 30 grader, mørkgrå betongpanner) er ganske massivt i sammenligning, så det er ingen fare for kjedsomhet med en glatt hvit fasade. Husene i min omgivelse er fra 70- og 80-tallet og pyntelige, men ikke så spennende. Så ingen anledning til å være altfor utspekulert.

Og først et stykke hardt arbeid igjen ...

• Liker
corre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.