Hei!
Vi holder på å bygge ut foreldrenes sommerhytte og jeg blir helt ærlig bekymret for at taket skal rase inn. Byggesøknaden er klar, så det kanskje tyder på at en arkitekt har godkjent løsningen?

Kan noen svare på om det følgende er rett og riktig:
Sommerhytte i tre ca 100 år gammel. Utbygging skjer nå på ca 20 kvadrat og i forbindelse med dette reises et nytt tak oppå det gamle.
Takstolene er festet mot det gamle taket i mønet. Min store bekymring er at det gamle taket ikke skal holde vekten og rase inn.
Jeg legger opp 2 bilder som viser hvordan det ser ut. Skal jeg puste ut eller er min bekymring berettiget?
:rolleyes:
Takstoler og bjelker i trekonstruksjon til ny utvidelse av gammelt hus. Visningen inkluderer støttende strukturer under det gamle og nye taket.

• Interiør av en utbygning i en gammel sommarstuga med synlige trebjelker, ferdige vegger, stablade isoporblokker, og materialer på gulvet.
Det er vanskelig å si noe annet med ledning av dine bilder enn at det ser ganske ryddig ut. Om jeg forstår saken riktig så har huset dels fått en tilbygg med et pulttak som ser ut som en forlengelse i samme vinkel av det gamle taket, dels har det gamle taket fått et nytt undertak av rupanel. På det første bildet ser man hvordan noen av tilbyggens takbjelker hviler på en ny søyle-bjelke konstruksjon. For å kunne si om den senere er tilstrekkelig stabil, trengs det opplysninger om lengdemål og bjelkedimensjoner. Det aller beste er en seksjonsplan av det nye utseendet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.