Hei alle sammen!

Hvordan ville dere ha isolert og bygget sidene rundt vinduet som er på bildet? Det kan stikke ut ca 4 cm fra veggen men det hjelper kanskje knapt med så lite isolasjon.

Cellplast på 3 cm pluss 1 cm kryssfiner/gipsskive? Eller har dere noen andre smarte tips så ville jeg vært takknemlig :)

Mvh Jens
 
  • Vindu med skadet murverk og rotefull hylle i nisje; verktøy og materialer omgir en liten kommode. Sengen i forgrunnen.
  • Et vindu med avskallet maling rundt rammen, omgitt av verktøy, materialer og en liten kommode med skuffer.
S
skulle ikke isolert noe.
 
gipsmørtel med armeringsnett dvs ingen isolasjon
 
Johannes Carlsson skrev:
Spu gips? Bygger 40mm
[lenke]
Spu gips ser ut til å være perfekt for meg, innebygd fuktbarriere, gipsplate og isolasjon. Stor takk!
 
S
kan gjøre mer skade enn nytte med spu gips
 
SBH skrev:
kan gjøre mer skade enn nytte med spu gips
Får gjerne fortelle litt mer utførlig når du skriver sånn...
 
  • Liker
Rabbithole
  • Laddar…
Vi hadde nøyaktig samme "utfordring" da vi renoverte og byttet vinduer.

Smurte gipsbruk på veggen og presset på en gipsplate. Brukte altså gipsbruket som "lim". Fordelen med gipsbruket var at man da enkelt også kunne fylle i ujevnheter i pussen bak, som jeg ser at dere også har! Jeg resonnerte som så, at den lille isolasjonen man kan få på plass neppe gjør merkbar forskjell!

Så på ytterhjørnet, inn mot rommet, så satte jeg en glassfiberremse for å unngå sprekker. I vårt tilfelle så brukte vi deretter gipsbruk både i vindusforingen og på veggene, slik at det ble en enhet av det!

Et nyinstallert vindu med radiator under, omgitt av pussede vegger. Veggene er jevne, og vinduskarmen er malt i en lys kontrastfarge.

Et rom under renovering med et vindu, lys lampe på gulvet, og noen treplanker stablet. Veggene er delvis behandlet med gips.
 
spu gips kan bli for tett ...fordelen med gipsbruk og armering er at det fungerer med underlaget og vanskelighetene er å legge det jevnt og pent...men gjør du som bildene ovenfor at du trykker dit en gipsskive i gipsbruket så blir det jo bra eller?
 
  • Liker
Joak
  • Laddar…
S
Jens Hagman skrev:
Får gjerne fortelle litt mer utførlig når du skriver sånn...
les hos bygge riktig
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.