5.823 lest ·
8 svar
6k lest
8 svar
Byggmax' m.fl. verdiløse håndtering av trelastlengder
Har tidligere ikke tenkt så mye på det før jeg trengte litt større mengder lange konstruksjonsbjelker (>= 5m) til et takbygg.
For dere som ikke har reflektert over dette har Byggmax ikke et fast utvalg av tømmelengder på hyllene, men det varierer etter hva de får levert. Noen ganger er det lengste de har i en viss dimensjon 4,2 m, andre ganger 5,4 m. All håndtering skjer i løpemeter, så butikken, og dermed kunden, kan ikke rekvirere spesifikke lengder, og ingen vet hvilke lengder som finnes på hyllen eller hva som er på vei inn.
Hvis man trenger spesifikke lengder, er eneste måten å dra til butikken og se i hyllene og komme tilbake senere hvis det man trenger ikke er inne. Etter å ha hamstret treverk til prosjektet mitt i et halvt år, har jeg begynt å innse at det ikke er et fungerende system, og jeg må nok krype til korset og bestille treverk fra en "ordentlig" byggevarehandel.
Så jeg tenkte at her kan vi diskutere dette og andre lignende rariteter med byggevarehandelens utvalg.
For dere som ikke har reflektert over dette har Byggmax ikke et fast utvalg av tømmelengder på hyllene, men det varierer etter hva de får levert. Noen ganger er det lengste de har i en viss dimensjon 4,2 m, andre ganger 5,4 m. All håndtering skjer i løpemeter, så butikken, og dermed kunden, kan ikke rekvirere spesifikke lengder, og ingen vet hvilke lengder som finnes på hyllen eller hva som er på vei inn.
Hvis man trenger spesifikke lengder, er eneste måten å dra til butikken og se i hyllene og komme tilbake senere hvis det man trenger ikke er inne. Etter å ha hamstret treverk til prosjektet mitt i et halvt år, har jeg begynt å innse at det ikke er et fungerende system, og jeg må nok krype til korset og bestille treverk fra en "ordentlig" byggevarehandel.
Så jeg tenkte at her kan vi diskutere dette og andre lignende rariteter med byggevarehandelens utvalg.
Ja, jeg har også tenkt på det når jeg bygde attefall, generelt virker det som om de foretrekker lange lengder, altså 4,8, 5,4 og kortreglar på 2,5. Noen ganger har de 3,6 og 4,2, men ytterst sjelden. Det blir imidlertid ofte billigere å kutte bort spill enn å kjøpe kortere lengder på de mer velassorterte trelastutsalgene på grunn av prisforskjellen.
Nå har jeg byggmax 5 minutter unna, så det blir å dra dit og speide noen ganger. Samme med terrassebord, og se når en ny parti åpnes. Er man der på feil tidspunkt, er det bare en orm av bortvalgte planker.
Nå har jeg byggmax 5 minutter unna, så det blir å dra dit og speide noen ganger. Samme med terrassebord, og se når en ny parti åpnes. Er man der på feil tidspunkt, er det bare en orm av bortvalgte planker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Skal man handle på Byggmax må man være kyndig og observant, så man vet hva slags kvalitet det er på virket man kjøper (holdf klasse og sortering). Gjør man bare det så går det bra ifølge min erfaring. I sannhetens navn synes jeg alle byggevarehandlere har problemer med å holde god lengdesortering, noe som i det minste kan føre til unødvendig spill.
Hobbysnekker
· skaraborg
· 360 innlegg
Er byggmax billig?
Finn en lokal trelastforhandler som ikke tilhører de store kjedene.
Presenter prosjektet ditt og vipps har du en konto og 30% rabatt.
Du får nå en god trelast i riktige lengder.
Vips med minimalt spill så er det billigere enn byggmax.
Finn en lokal trelastforhandler som ikke tilhører de store kjedene.
Presenter prosjektet ditt og vipps har du en konto og 30% rabatt.
Du får nå en god trelast i riktige lengder.
Vips med minimalt spill så er det billigere enn byggmax.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg burde ha skrevet at om man sammenligner priser med samme virkeskvaliteter, så er Byggmax ifølge min erfaring ikke billigere. Jeg er helt enig med @kioskdavid. Det er bedre å gå til en lokal byggevarehandel og åpne en konto når man skal starte et prosjekt (som ikke trenger å være større enn et lager). Å minimere spill ved å få riktige lengder er verdt mye penger.
Byggmax ligger på linje med øvrige lavprisaktører, noe som innebærer nesten halve prisen mot "fine" proffhandelen på den andre siden av gaten. Så det er minst 30% eller bedre rabatter som gjelder om man skal matche. Dessverre er dette en småby og trelasthandlerne er lett å telle på en hånd om man ikke vil kjøre flere mil for å hente trelast.K kioskdavid skrev:
Trelastsortimentet er ellers helt OK, det som forstyrrer er den merkelige måten å håndtere lengdene på. At tilgangen på forskjellige lengder fra leverandøren varierer er jo et faktum, men vanligvis har jo forhandleren et antall lengder som man forsøker å holde på hyllene, og er en viss lengde slutt så vet man at det er på vei inn. Byggmax tar tydeligvis hva de får - er f.eks. 4,8 meter slutt så kan det hende det havner 3-meters i det kottet i stedet, og det kan ta måneder før de tilfeldigvis får inn en annen omgang med 4,8-meters.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
C 24 virke fra ByggMax er ikke dårligere enn C 24 virke fra en annen forhandler. Når det gjelder kledning eller terrassebord må man se på sorteringen. Jeg sammenlignet nettopp via nettet prisen på 28x120 mm trykkimpregnert terrassebord mellom "min" Byggmax butikk og en XL-byggforhandler i nærheten som jeg pleier å benytte. ByggMax tar 13 kr løpemeteren for G4-3 sortert virke mens XL-bygg tar 22 kr løpemeteren for G4-2 sortert virke. Kvalitetsforskjellen mellom disse sorteringene er meget stor. I G4-3 forekommer kantkvister og tørre kvister. Ønsker man et pent resultat blir det mye spill. Den reelle prisforskjellen blir ikke så stor, og alt tar mye lengre tid.
Er det noen som har prøvd Byggmax sin tjeneste "Handle hjemmefra - Hent i butikk"? Man skal kunne bestille på nettet og deretter hente sin bestilling, ferdigpakket og klar. Innebærer det at de pakker på en tilhenger, som man pleier å kunne låne gratis der? Jeg lurer, siden man da kunne kjøre selv uten å ha med noen som hjelper til å plukke materialene og legge på tilhengeren. Jeg har prøvd å ringe Byggmax for å spørre om dette, men de har ikke tid til å svare på telefonen "p g a mangel på personale".
Klikk her for å svare