Så at byggmax selger 2 forskjellige typer gulvsponplater. Den ene 240cm lang, den andre 180.

Noen som vet om det er noen annen forskjell på dem kvalitetsmessig, annet enn målet da?

Har brukt byggmax sponplater mye og ingen problemer med kvaliteten. Jeg har da brukt 240 lengdene.

Har for meg at ByggMax har fabrikat Puhos eller Kronospan kvalitet P6, disse kan man ifølge i alle fall Puhos ikke skjøte mellom bjelker som man kan ifølge Byggelit/Contifloor med deres patenterte not. Byggelit ha en klassifisering som heter V20 & V313 hvilket hva forstår egentlig er en lim som brukes i produksjonen V312 skal være fuktbestandig plate så det limet er vel bedre i fuktige rom.

Holdfastheten er en jungel å utrede da V20 har blitt testet av Sitac og klarte en sk. "Flooring grade" men egentlig er tilsvarende P4 ifølge Europastandard og P5 tilsvarer V313.

P6 virker som at den er noe stivere ifølge klassifiseringen men for å riktig sammenligne må man kikke på for eksempel Puhos spesifikasjoner angående for deres produkt og sammenligne mot Boverkets normer "Boverkets konstruksjonsregler, BKR byggeloven og byggelovforskriften" hvor de angir hvor mange mm en plate får bøye seg over en viss radie for å klasses som godkjent gulvplate, har for meg at det også kalles NKB klassifisering.

Jeg har aldri riktig fått grep på dette men om noen innsatt i forumet kunne kaste litt lys over dette ville jeg være oerhørt takknemlig.

Bifoger en tabell over P-klassifiseringer.

• Tabell over ulike typer sponplater i Europa, inkludert P2 til P7, deres bruksområder og relevante EN-standarder.
hvorfor skulle det ikke gå an å skjøte ved stendere? har gjort det og har tung belastning og har ikke rast sammen ennå i hvert fall. Tror at det ikke ville være not og fjær hvis det ikke fikk skjøtes.

Skjøte mellom stendere snakker vi vel om? Alle plater er ikke godkjent for dette.

jon_h skrev:
Skjøte mellom stendere snakker vi vel om? Alle plater er ikke godkjente for dette.
Spørsmål:
Hvis man da bruker gulvsponet som underlag for for eksempel 15 mm "parkett".
Bør ikke undergulv + parketten klare også skjøter mellom stendere?

Jeg innser naturligvis at det blir annerledes hvis man legger linoleum/plastbelegg
oppå sponplaten.

//KnockOnWood

Tanken er jo at det er undergulvet som skal ha den bærende evnen. Parkett eller klikkgulv skal ikke fylle noen bærende funksjon.

Hvis man har 15 mm parkett utjevner det lasten på undergulvet, så det er rimelig at undergulv+parkett tåler større last enn bare undergulvet, i det minste ved punktlasttilfeller.

P
Fast om lasten er så stor at ikke undergulvet klarer å bære den, så er det ikke særlig passende å belaste et flytende parkettgulv med den.

byggmax gulvspån er nesten like dyr som "riktig" gulvspån (byggelit), det skiller bare 6-8:-, og med tanke på at den bare får skjøtes på bjelker så kan det bli mye spill, noe som gjør at det blir dyrt å kjøpe billig på byggmax...

men du kan jo skjøte imellom men legg en planke i skjøten....

mvh
snickar estwing

ja om byggmaxskivan nå hadde vært billigere enn en "riktig", skal man skjøte med planker under så blir det jo mer besværlig (og dyrere)=mer skruer, lim og planke....

om man nå begynner å telle skruen man gjør av så skal man nok ikke renovere i det hele tatt.
likså den limstrengen man tar og legger.
jeg er enig med deg om prisforskjellen, men vi snakker bare byggmax nå i denne tråden.

mvh
snickar estwing

vil man skaffe seg ekstra arbeid så ok, da kan man jo holde på og skjøte med bordlapper. på bygg-max side så opplyser de ikke om at den ikke går å skjøte mellom bjelkene, de har heller ikke noen lenke til produsenten eller noen produktinformasjon.

Fabrikat Puhos eller Kronospan ifølge ByggMax selv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.