28.542 lest ·
32 svar
29k lest
32 svar
Byggmax cellplastlim løses opp i regnet i dag! Må bruke annen lim nå. Hvilket?
Skal støpe plate og har bygd form av L-kantelement.
På innerkanten av L-kantelementene der de er faset har jeg limt på litt ekstra cellplast siden jeg ville ha ekstra bred isolasjon her, altså limt på en trekant.
Jeg brukte Byggmax cellplastlim. Fungerte bra og limet tørket og festet bra.
Men utetemperaturen var ca 4-5 grader bare mens instruksjonen på limet sier minst +10 grader. Det virket ikke å ha noen betydning for cellplasten satt veldig fast etter en stund.
Dette var for et par dager siden.
Det regner en del i dag og nå når jeg inspiserte formen viste det seg at cellplastlimet er blitt en løs smet og den pålimte cellplasten har løsnet. Sukk!
Det er antakelig støpetid i morgen så det haster å få dette fikset.
Hvilket lim skal jeg bruke i stedet? Må ha noe lim som tåler fukt. Jeg kan for så vidt prøve å beskytte kantelement med en presenning i løpet av tiden jeg limer og det tørker.
Altså, advarsel for Byggmax cellplastlim. I instruksjonen står det at det er vannfast etter herding men det stemmer ikke. Men en brasklapp for at jeg limte i 5 grader i stedet for 10 grader.
Takk for alle tips om hvilket lim jeg bør bruke.
OPPDATERING 1:
Gikk inn på Byggmax hjemmeside og der står dette: "Bruk ikke Cellplastlim der gjenstandene som limes er konstant utsatt for varme eller fukt."
Står ikke noe om dette på pakken. DÅRLIG AV BYGGMAX!
Gjenstår å finne ut om det finnes noe lim som klarer å påføres i fuktig vær på fuktig cellplast.
OPPDATERING 2:
Fungerer PU700? Markedsføres som et steinlim men er jo et PU-lim som anbefales til cellplast. http://www.jula.se/konstruktionslim-pu700-500ml-502074
http://www.tremco-illbruck.se/produkt/03805_index.html
På innerkanten av L-kantelementene der de er faset har jeg limt på litt ekstra cellplast siden jeg ville ha ekstra bred isolasjon her, altså limt på en trekant.
Jeg brukte Byggmax cellplastlim. Fungerte bra og limet tørket og festet bra.
Men utetemperaturen var ca 4-5 grader bare mens instruksjonen på limet sier minst +10 grader. Det virket ikke å ha noen betydning for cellplasten satt veldig fast etter en stund.
Dette var for et par dager siden.
Det regner en del i dag og nå når jeg inspiserte formen viste det seg at cellplastlimet er blitt en løs smet og den pålimte cellplasten har løsnet. Sukk!
Det er antakelig støpetid i morgen så det haster å få dette fikset.
Hvilket lim skal jeg bruke i stedet? Må ha noe lim som tåler fukt. Jeg kan for så vidt prøve å beskytte kantelement med en presenning i løpet av tiden jeg limer og det tørker.
Altså, advarsel for Byggmax cellplastlim. I instruksjonen står det at det er vannfast etter herding men det stemmer ikke. Men en brasklapp for at jeg limte i 5 grader i stedet for 10 grader.
Takk for alle tips om hvilket lim jeg bør bruke.
OPPDATERING 1:
Gikk inn på Byggmax hjemmeside og der står dette: "Bruk ikke Cellplastlim der gjenstandene som limes er konstant utsatt for varme eller fukt."
Står ikke noe om dette på pakken. DÅRLIG AV BYGGMAX!
Gjenstår å finne ut om det finnes noe lim som klarer å påføres i fuktig vær på fuktig cellplast.
OPPDATERING 2:
Fungerer PU700? Markedsføres som et steinlim men er jo et PU-lim som anbefales til cellplast. http://www.jula.se/konstruktionslim-pu700-500ml-502074
http://www.tremco-illbruck.se/produkt/03805_index.html
Sist redigert:
Skal dine yttervegger kun stå på celleplast som du i tillegg ikke får festet på grunn av temperaturen?? Hvorfor ikke følge anvisningene til kantelementene i stedet for å oppfinne hjulet en gang til.
Skal ha liggende panel som linjerer med sokkelen. Vinduer, stående på platen, som er trukket inn ca 6 cm fra utsiden av panelet. Ettersom veggens bindingsverk samt vinduene vil ligge mer enn 5 cm fra kantelementets utside, innebærer det at man får en liten kuldebro. Ved å bygge på med isolasjon eliminerer man kuldebroen. Regler og vinduer er såpass dype (tykke) at de med god margin vil stå på tilstrekkelig mye betong.
Så har jeg tenkt iallfall men takknemlig for konkrete problembeskrivelser om det finnes problemer med denne løsningen. Før støpingen er det jo lett å fjerne Cellplasten om det skulle være feil.
Så har jeg tenkt iallfall men takknemlig for konkrete problembeskrivelser om det finnes problemer med denne løsningen. Før støpingen er det jo lett å fjerne Cellplasten om det skulle være feil.
Hei! Jeg har vært med og støpt en hel del fundamenter med samme type kantelement, og betongguttene pleier å bruke enten celleplastspikeren i plast som du bruker i platene, eller så tar de bare vanlige spiker, typ 4 tommers eller noe sånt, det skal jo bare holde det på plass under støpingen, så blir de gjerne igjen uansett..
Akkurat det høres feil ut i mine ører.ohlgren skrev:
Man pleier vel å la syll/reglar linjere med sokkelen, og spiklekt + panel utenfor.
Dette for å la drypp fra panelet falle utenfor grunnen i stedet for å la det renne/suges inn i regelkonstruksjonen, samt oppnå en åpning for luftspalten.
Den eneste ulempen er vel åpningen for musene å komme inn bak panelet. Løses på en passende måte, f.eks. museband.
Jeg forstår tanken din, men jeg tror ikke at den ekstra EPS gjør noen merkbar forskjell; kuldebroen får du mellom svillen og betongen. Fordelen som jeg kan se med litt ekstra isolasjon der ville være at man rent hypotetisk skaper en større varmetreghet mellom kantelementets sementplate og selve kantbjelken, men jeg har vanskelig for å se at det skulle gi noen merkbare fordeler. I tillegg synes jeg ikke det er en god idé å linjere panelet med kanten på platen uten å i det minste ha en form for beslag mellom panelet og lekten, ned over kanten på platen.ohlgren skrev:Skal ha liggende panel som linjerer med sokkelen. Vinduer, stående på platen, som er trukket inn ca 6 cm fra utsiden av panelet. Ettersom veggens regelverk samt vinduene vil ligge mer enn 5 cm fra kantelementets utside, innebærer det at man får en liten kuldebro. Ved å bygge på med isolasjon eliminerer man kuldebroen. Regler og vinduer er såpass dype (tykke) at de med god margin vil stå på tilstrekkelig mye betong.
Så har jeg tenkt iallfall, men takknemlig for konkrete problemstillinger hvis det finnes problemer med denne løsningen. Før støpingen er det jo lett å fjerne EPS hvis det skulle være feil.
Risikoen finnes med en løsning som denne at man får inn vann under svillen. Konsekvensen av det trenger jeg vel knapt å forklare.
Vil ikke virke negativ, men visse ting skal man ikke eksperimentere med.
/M