Hei!

Skal bygge en liten trapp i henhold til bilde 60cm bred, de øvre 3 trinnene er allerede bygget av de som bygde huset.
Nå skal jeg bygge resten (rød markert) og lurer på hvilken dimensjon det skal være på treverket? Og selve trinnet 22mm? Eller fungerer mindre?
Jeg tenkte også at de 2 trinnene nederst skal lukkes på siden og åpnes via trinnet som et lokk?
Finnes det noen smart løsning på dette, tenkte skjulte hengsler her.
De øvre 3 rommene kanskje også skal være en skuff i trinnet? Eller en luke man åpner for å komme til.

Jeg tenkte å gjøre det enkelt for meg og bygge hele i 45 treverk på sider som står på gulv og sitter i vegg og så plater mellom trinn, under og selve trinnet?
Men jeg har sett mange bygge hele i kun plater? Hvilken dimensjon trengs da? Holder det med 21mm kryssfiner? Blir det stabilt?

Det er betonggulv under, holder det at jeg legger plastduken som skal være til gulvet under trappen også?
Og bare legger dit bjelkene på, alt vil jo sittes sammen med trapp og vegg.

Håper dere forstår hva jeg mener :) Takk!
 
  • Trapp med innebygde skuffer og hyller, delvis ombygd. De tre øverste trinnene er allerede ferdige, resten er markert i rødt for videre bygging.
Åsa Lund
Gjør trappen komfortabel å gå i. Hvert trinn ca 18 cm høyt.
Finn trappeformelen så kan du regne ut hvor dype trinn du bør ha.
 
Ut fra bildet og at det ser ut til å være et loft, tror jeg ikke trappeformelen er anvendbar her, men du må rett og slett måle og tegne. Du kommer antageligvis til å ha for høye trinn til at det skal være innenfor formelen, men ut fra loftfunksjonen er det kanskje slik det er ment.

Edit: denne kan gi deg en start. Velg med vang under eller på siden og test litt
http://www.zhitov.ru/sv/lestnica/
 
Åsa Lund
18 +-1 cm er den mest komfortable høyden
Opp til 23 fungerer har jeg for meg men da må dybden tilpasses
 
Stegene blir dessverre 25 cm høye da det ikke går å få mer nå i etterkant. 19 cm dype, men man kan kanskje la trappetrinnet stikke ut 2 cm? Så blir de 21 cm iallfall? Men trappen går til en hems så det kanskje ikke gjør så mye som noen skrev tidligere.

Jeg vurderer å bygge alt i 18mm plyfa i samme design som bildet, burde holde?
 
Hei! Jeg skal bygge en lignende trapp, bratt og nettopp 60 cm bred, også til et loft. Endelig finner jeg en referanse som jeg liker og kan ta utgangspunkt i, har lett veldig mye. Hvordan gikk det med dette byggeprosjektet? Finnes det noen bilder? //Lisa
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.