Er i ferd med å lage en trapp på hver side av et tomannsbolig, der grunnforholdene (hellingen) er litt forskjellige på de to sidene. Hellingen er imidlertid slik på begge sider at det ikke er gitt hvor dype/høye trappetrinnene bør være for å få sikre og behagelige trapper å gå i.
Jeg lurer derfor på om noen her kjenner til noen referanseverk (type byggestandard) over passende måter å dimensjonere trappetrinn etter? All hjelp mottas med takk.
Jeg lurer derfor på om noen her kjenner til noen referanseverk (type byggestandard) over passende måter å dimensjonere trappetrinn etter? All hjelp mottas med takk.
Steghøyden skal være mellom 10 - 14 cm utendørs, og dybden så pass at 2x
steghøyden + dybden blir 64 cm. Dette fordi det svenske normalsteget er 64 cm, og det krever dobbelt så mye kraft å forflytte seg oppover som fremover.
Steghøyde - Dybde
10cm - 44cm
11cm - 42cm
12cm - 40cm
13cm - 38cm
14cm - 36cm
steghøyden + dybden blir 64 cm. Dette fordi det svenske normalsteget er 64 cm, og det krever dobbelt så mye kraft å forflytte seg oppover som fremover.
Steghøyde - Dybde
10cm - 44cm
11cm - 42cm
12cm - 40cm
13cm - 38cm
14cm - 36cm
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Hmm...interessant dette. Jeg fulgte også formelen for 64cm utendørs når trinnene opp til forstuetrappen skulle konstrueres. Høydeforskjellen mellom forstuetrappe og gårdsplass er 60cm. 4 trinn á 15 cm med 34cm dybde skulle altså blitt passe. Dette ble imidlertid både stygt og uharmonisk. Dessuten føltes det helt feil å gå i den (testmodell) både for meg som er 2 meter høy og partneren som er av normal høyde. Jeg gjorde deretter om den til 3 trinn på 20cm og 30cm dybde etter modeller på gamle forstuetrapper og da stemte det bedre.
...men helt feil ifølge formelen.
...men helt feil ifølge formelen.
Allvitende
· Stockholms län
· 822 innlegg
Fant denne gamle tråden da jeg skulle bygge trapp fra terrassen ned på plenen. Høydeforskjellen er 140 cm. En trinnhøyde på ca 18 cm føltes bra så det fikk det bli.
At man som foreslått i innlegg #3 skulle ha en trinnhøyde på 10 cm i en trapp er jeg ikke enig i. Det ville ikke se riktig klokt ut. Tror mer at det føles rett hvis man holder seg innen 16-20 cm.
At man som foreslått i innlegg #3 skulle ha en trinnhøyde på 10 cm i en trapp er jeg ikke enig i. Det ville ikke se riktig klokt ut. Tror mer at det føles rett hvis man holder seg innen 16-20 cm.
Klikk her for å svare