Jeg bygger min første terrasse og er snart ferdig med rammen, men begynner å tvile på konstruksjonen min, trenger litt innspill på hva jeg kan forbedre.
Terrassen er 12 x 3,7 meter og ligger på betongplater. 120 mm bjelker på cc 60 som skal få 28x145 terrassebord oppå.
Nå begynner jeg å tvile, og det er et par ting jeg er bekymret for.
1. Spennvidden
Akkurat nå er det 3 støttpunkter, så spennvidden på bjelkene er ca. 150-180 cm. Tabellene jeg har lest sier at spennvidden for 120 gulvbjelker ligger på 190 cm, men det er jo på en bærende linje, så jeg vet ikke helt hvordan man skal tenke når det ligger på plater. Er spennvidden på 120 bjelkene for stor, og hvordan løser jeg dette best?
2. NTR AB vs NTR A
Før byggingen startet, var jeg usikker på hvor dypt jeg kunne gå, så bjelkene er 45x120 NTR AB. Rammeverket ligger ca. 10 cm over grusen. Alle bjelker mot betong har papp. Har nå forstått at man skal ha NTR A i rammeverket og marknær konstruksjon, så er NTR AB egentlig feil, og hva kan jeg gjøre for å forsterke ev. råtemotstand? Vil jo ikke måtte bytte dem i løpet av de neste 10-15 årene.
Jeg har også noen "ventilasjonskanaler" som jeg har byttet ut da de gamle var råtne, men de er av vanlig terrassebord som jeg satte papp rundt. Kan tenke meg at de er litt mer utsatte.
Er det noe man skal tenke på når man setter pappen, eks. jeg har brettet den rundt som et L på bjelken mot grunnen, men det kan kanskje samle vann da?