Vi skal bygge ny 1,5 villa med "forberedt overetasje" (isolert med spilepanel og sponplater på gulv)

Overetasjen gjør vi da selv.

1. Men vi tenkte også å sette opp en innervegg i første etasje for å lage et ekstra rom, de ville ha 10,000 kr for det, så gjør det heller selv og får den akkurat der jeg vil ha den.
Men det er gulvvarme i hele første etasje som ligger på 50mm (eksklusive laminatgulvet).
Er det dumt å feste stendere for vegg i laminatgulv? Laminat beveger seg vel ikke så mye, eller tar jeg feil?
Gulvvarme på 50 mm pluss laminatgulvet.. kan jeg feste svill-regelen i gulvet da? Det finnes et slags klemmesystem har jeg hørt, er det noen som vet mer om dette?

2. Det blir mye arbeid med innervegger i overetasjen. Noen som har gode tips for å få stendere på gulv og tak til å havne rett mot hverandre enkelt og raskt? Skal man kjøpe en krysslaser kanskje? Vil jo få det gjort så enkelt som mulig. Tenkte å bruke plåtregel U-profil på gulv og tak, og så tre som stående stendere. Vet ikke om man vanligvis gjør det slik, antageligvis ikke. Men det må vel gå bra? Har tidligere bare brukt tre.

3. Det blir et toalett i overetasjen. Jeg har aldri selv gjort tettesjikt, men synes ikke det virker å være alt for vanskelig når man leser og ser på instruksjonsvideoer og gjør det nøye. Hva mener dere, er det dum-snålt å gjøre dette selv? Hva kan man spare anslagsvis ved å gjøre baderommet selv sammenlignet med å bruke en håndverker? Baderommet blir nok ca 10 kvm.

4. Trenger man å klosse for servant og tyngre ting hvis man bruker OSB bak våtromsplaten i baderommet?

1. Dobbelsidig tape eller noen dråper med godt monteringslim, kapp til stenderne slik at de spenner litt, så har du en kanonsterk innervegg, som kan flyttes uten inngrep!

• Liker
LinusW
  • Laddar…
S
1. en rett vegg uten dør?
finnes vegger med føtter man skrur ut.
2. kjøp laser ("snormerke og et langt vater
fungerer fint med plåt til taket og gulv.
3. gjør det selv, bruk samme produsent (synes man kan hoppe over tettesjikt fra f.eks biltema.)
4. kortla gjerne blir mye vekt. og kan du ta den ekstra slanten plywood er. ta den.
osb er ingen bra plate etter mitt syn.

• Liker
LinusW
  • Laddar…
SBH skrev:
4.kortla gjerne blir mye vekt. og kan du ta den ekstra slanten plywood er. ta den.
osb er ingen bra plate etter min mening.
Er ikke 15 mm konstruksjonsfiner krav fortsatt?

Kane skrev:
Er ikke 15 mm konstruksjonsfiner krav fortsatt?
Krav er det ikke, men det er jo det bedre alternativet!

OSB + 1 lag vanlig gips er vanlig og det fungerer ypperlig det med!

S
Kane skrev:
Er ikke 15 mm konstruksjonsplyfa krav fortsatt?
de regner jo med så klart 15mm k-plywood p30.
osb/3 har jo dobbelt så stor fuktrørsle

Takk for deres svar!

Patrik Lidstedt skrev:
1. Dobbelsidig tape eller noen strøk med bra monteringslim, kutt bjelkene slik at de spenner litt, så har du en kanonsterk innervegg, som kan flyttes uten inngrep!
Høres jo praktisk ut. Men hvis man bare limer på laminatgulvet, er det en god løsning? Føles som man vil ha feste mot underliggende gulv også.

SBH skrev:
1. en rett vegg uten dør?
finnes vegger med føtter man skrur ut.
2. kjøp laser ("merkeline og et langt vater
fungerer fint med metall til taket og gulv.
3. gjør det selv, bruk samme produsent (synes man skipper tetningssjikt fra f.eks. biltema.)
4. kortla gjerne blir mye vekt. og kan du ta den ekstra kostnaden kryssfiner er. ta den.
osb er ingen god plate etter min mening.
1. Det er en rett vegg mellom to eksisterende bærende vegger. Det vil bli en dør. Veggen er ca 4,5m totalt.

S
LinusW skrev:
Takk for deres svar!

Høres jo praktisk ut. Men hvis man bare limer på laminatgulvet, er det en god løsning? Føles som man vil ha feste til underliggende gulv også.

1. Det er en rett vegg mellom to eksisterende bærende vegger. Det kommer til å bli en dør. Vegen er ca 4,5 m totalt.
oki doki. lim og korte skruer i svillen. og selvfølgelig lengre skruer der du ser skrurerad fra sponplaten
absolutt ikke vegg oppå et laminatgulv

Har akkurat hatt en fyr hjemme som har gjort flytsparkel + vanntett matte for meg. Jeg hadde ikke gjort det i nærheten av like bra og synes likevel jeg er nogenlunde hendig. Alt annet har jeg gjort selv, men akkurat disse momentene synes jeg er for viktige til å ta sjanser med. Andre etasje i et trehus, nei det hadde jeg ikke gjort selv ;)

Men det går absolutt! Bare pass deg for alle lavprisalternativer på vanntett.

Kortla + plyfa er jo å foretrekke. Koster ikke mange slanter ekstra.

LinusW skrev:
Takk for deres svar!

Høres jo praktisk ut. Men om man bare limer i laminatgulvet er det en god løsning? Føles som man vil ha feste mot underliggende gulv også.

1. Det er en rett vegg mellom to eksisterende bærende vegger. Det kommer til å bli en dør. Veggen er ca 4,5m totalt.
Det skulle være om hele laminatgulvet beveger seg, men det finner jeg meget usannsynlig!

Om det skal være dør kanskje noen skruer i takregelen er på sin plass.

I motsetning til SBH så synes jeg det går utmerket å sette en vegg på gulvet om man vil kunne fjerne den praktisk, og unngår man da gjennomgående skruer så kan jo gulvet fortsatt flyte.

Sist redigert:
S
Patrik Lidstedt skrev:
Det skulle være om hele laminatgulvet beveger på seg, men det finner jeg meget usannsynlig!

Om det skal være dør kanskje noen skruer i takregelen er på sin plass.
laminat og parkett beveger på seg, punkt.

SBH skrev:
oki doki. lim og korte skruer i svillen. og så klart lengre skruer der du ser skruerad fra sponplaten
absolutt ikke vegg oppå et laminatgulv
Det hadde vært greit om man hadde røntgensyn og så gulvvarmesløyfen gjennom gulvet og bare kunne bruke vanlige skruer :D
Får bruke en dykksag og fjerne laminatet da. Eller prøve å overtale snekkeren til å sette en regel på gulvet direkte før de legger gulvet kanskje hehe

S
i taket setter du bare skruer? ingenting å bekymre seg over?
belysning i dette rommet da?

SBH skrev:
i taket setter du bare skruer? ikke noe å være bekymret for?
belysning i dette rommet da?
Nei, skal ikke være noen problemer med å sette i taket. Denne veggen var jo et tilvalg man kunne velge fra husleverandøren. Vi vil imidlertid flytte den litt. Skal snakke litt med byggelederen også. Rommet er tenkt med egen belysning så det er forberedt for strøm. Så får vel min elektriker venn komme innom for å trekke elen i veggen vi bygger for lysbryter.

SBH skrev:
laminat og parkett beveger på seg, punkt.
Ikke nok til å utgjøre et bekymmer, hvis veggen nå skal være permanent så er det vel passende å be byggherren om å avslutte gulvlegging der man vil ha veggen, og deretter legge gulv i det lille rommet selv^^

De vil neppe "la" plass til veggen du ikke vil betale for!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.