Medlem
· Västra Götaland
· 5 innlegg
Som nybakt hytteeier blir et første steg for å håndtere en viss "hytelukt" å legge byggplast i krypkjelleren.
Etter å ha lest gjennom flere sider med informasjon om byggplast i krypkjelleren, er det en monteringsdetalj jeg ikke helt forstår.
Det er nå tydelig at plasten skal legges helt ut til grunnmuren og også et stykke opp på grunnmuren, MEN...er det meningen at jeg skal feste plasten mot muren på en slik måte at fuktighet ikke kan komme opp mellom mur og plast, eller er det greit at det ikke blir helt tett?
Jeg finner ulike forklaringer som sier:
- fest med utenpåliggende regel (tett?)
- lim mot mur (tett?)
- spikre mot mur (ikke tett)
- brett kun opp mot mur (definitivt ikke tett)
Hva gjelder, og hvorfor?
Tusen takk på forhånd!
Etter å ha lest gjennom flere sider med informasjon om byggplast i krypkjelleren, er det en monteringsdetalj jeg ikke helt forstår.
Det er nå tydelig at plasten skal legges helt ut til grunnmuren og også et stykke opp på grunnmuren, MEN...er det meningen at jeg skal feste plasten mot muren på en slik måte at fuktighet ikke kan komme opp mellom mur og plast, eller er det greit at det ikke blir helt tett?
- fest med utenpåliggende regel (tett?)
- lim mot mur (tett?)
- spikre mot mur (ikke tett)
- brett kun opp mot mur (definitivt ikke tett)
Hva gjelder, og hvorfor?
Tusen takk på forhånd!
Tett blir det neppe hva du enn gjør, så hold det enkelt i stedet. Rull ut plasten. Legg den en del opp mot grunnmuren og la banene overlappe 20-30 cm. Hold det på plass med steiner.
Hvis det er makadam under (altså 16-32 eller lignende grov fraksjon) ville jeg først lagt en tekstilduk slik at plasten bedre tåler at man kryper på den.
Skaff deretter to fjernavleste termometre/hygrometre og mål forholdene der nede.
Hvis det er makadam under (altså 16-32 eller lignende grov fraksjon) ville jeg først lagt en tekstilduk slik at plasten bedre tåler at man kryper på den.
Skaff deretter to fjernavleste termometre/hygrometre og mål forholdene der nede.
Medlem
· Västra Götaland
· 5 innlegg
Anticimex gjorde en besiktelse da vi kjøpte sommerhuset i mai 2016 og vi fikk en liten bemerkning på at "Mikrobielt påvekst eller misfarginger finnes på blindbunnen samt forhøyedeJonatan79 skrev:
fuktverdier". Vi har behandlet med en slags anbefalt middel for misfargingene, og de forhøyede fuktverdiene lå innenfor grenseverdiene.
Vår første tanke var at hyttelukten innendørs skyldtes gamle tekstiler og plastmatter, men etter at han renset ut nesten alle gamle tekstiler og også fjernet alle plastmatter, samt tapetsert/malt nesten alle rom, så er fortsatt lukten der.
Jeg kan imidlertid ikke si at jeg kjenner samme lukt i krypkjeller som innendørs, men nesten alle artikler som jeg finner på internett om "sommerhustelukt" handler om forholdene i krypkjelleren.
Medlem
· Västra Götaland
· 5 innlegg
Takk for ditt svar!
Det er sand på bakken i krypkjelleren, så jeg planlegger å legge plasten direkte på bakken.
I det ene hjørnet av krypkjelleren finnes utsiden/vegger til vår matkjeller og disse er dekket med isolasjon.
Skal jeg la plasten gå hele veien opp på disse veggene med isolasjon?
Det er sand på bakken i krypkjelleren, så jeg planlegger å legge plasten direkte på bakken.
I det ene hjørnet av krypkjelleren finnes utsiden/vegger til vår matkjeller og disse er dekket med isolasjon.
Skal jeg la plasten gå hele veien opp på disse veggene med isolasjon?
Medlem
· Västra Götaland
· 5 innlegg
Gubben som solgte huset luktet omtrent som hytta, så det kan kanskje ligge noe i det du skriver. 
Hytta er nok dessverre ikke godt ventilert og dumme som vi er lukket vi ventilene før vinteren for at ikke elementene skal gå unødvendig. Føles kanskje ikke så smart nå i ettertid.
Til høsten skal vi kjøpe en luftvarmepumpe og da er det kanskje helt åpne spjeld som gjelder da.
Finnes det noe vi kan gjøre for å aktivt ventilere hytta for å håndtere lukten?
Hytta er nok dessverre ikke godt ventilert og dumme som vi er lukket vi ventilene før vinteren for at ikke elementene skal gå unødvendig. Føles kanskje ikke så smart nå i ettertid.
Til høsten skal vi kjøpe en luftvarmepumpe og da er det kanskje helt åpne spjeld som gjelder da.
Finnes det noe vi kan gjøre for å aktivt ventilere hytta for å håndtere lukten?
Hvis lukten setter seg så tydelig i klærne, kan det være kjemisk lukt fra råtebeskyttelsesbehandlet trevirke.
Men begynn med å plastre så tett du vil i grunnmuren.
Øk ventilasjonen i huset.
Om det ikke fungerer, kan du gjøre en luftanalyse for å få en litt bedre indikasjon.
Men begynn med å plastre så tett du vil i grunnmuren.
Øk ventilasjonen i huset.
Om det ikke fungerer, kan du gjøre en luftanalyse for å få en litt bedre indikasjon.
Finnes det noen takstmann som ikke gir rådet å legge plast (og eventuelt kapillærbrytende materiale) i krypkjelleren? Huset vi solgte var helt tørt og luktfritt i grunnen med tørr og frisk treverk som så helt nysagd ut. De som kjøpte det gjorde en besiktigelse og fikk rådet om å legge plast på bakken...
Hei.JSoderqvist skrev:Som nyblitt sommerhuseier blir et første steg for å håndtere en viss "sommerhuslukt" å legge inn bygningsplast i krypkjelleren.
Etter å ha lest gjennom flere sider med informasjon om bygningsplast i krypkjelleren, så finnes det en monteringsdetalj som jeg ikke helt forstår.
Det er nå tydelig at plasten skal legges helt ut til grunnmuren og også et stykke opp på grunnmuren, MEN...er det meningen at jeg skal feste plasten mot muren på en slik måte at fukt ikke skal kunne komme opp mellom mur og plast, eller er det ok at det ikke blir helt tett?
- fest med utvendig list (tett?)
- lim mot mur (tett?)
- spiker mot mur (ikke tett)
- brett bare opp mot mur (definitivt ikke tett)
Hva gjelder, og hvorfor?
Stor takk på forhånd!
Et tips er å feste plasten både mot mur og overlappende med fugeskum. Både tetter og fester.
Jeg har selv torpargrunn og holder på med et prosjekt for å gjøre klimaet bedre under huset for å få et bedre innendørs klima. Har brukt denne bloggen som inspirasjon; http://fuktigtorpargrund.blogspot.se/?m=1
Nei, nesten hver eneste takstmann sier så, noe som er helt riktig, da sannsynligheten er så stor. Plast på bakken er en billig løsning for å forbedre klimaet.
Takstmannen er der som regel i noen timer og utfører en okulær besiktigelse. Fuktighet i luften og fra bakken varierer avhengig av årstid. Derfor kan en fornuftig takstmann ikke si at grunnen er problemfri ved kun ett besøk.
Personlig ville jeg (om jeg kjøpte hus med krypkjeller) regne inn og installere en "dritdyr" avfukter kombinert med undertrykk. Delvis for å vite at grunnen ikke kommer til å bli fuktigere. Men også for at eventuelle partikler/sporer/emisjoner ikke skal nå boligen.
Men det finnes mange grunner som klarer seg uten noe. Og det finnes de som aldri synes å bli bra...
Takstmannen er der som regel i noen timer og utfører en okulær besiktigelse. Fuktighet i luften og fra bakken varierer avhengig av årstid. Derfor kan en fornuftig takstmann ikke si at grunnen er problemfri ved kun ett besøk.
Personlig ville jeg (om jeg kjøpte hus med krypkjeller) regne inn og installere en "dritdyr" avfukter kombinert med undertrykk. Delvis for å vite at grunnen ikke kommer til å bli fuktigere. Men også for at eventuelle partikler/sporer/emisjoner ikke skal nå boligen.
Men det finnes mange grunner som klarer seg uten noe. Og det finnes de som aldri synes å bli bra...
Medlem
· Västra Götaland
· 5 innlegg
Takk for all input!
Veldig interessant å lese gjennom bloggen som Castis tipset om.
Jeg kommer til å legge plast i krypkjelleren som planlagt, men også satse på å gjøre noe med ventilasjonen innendørs siden jeg ikke kjenner samme lukt i krypkjelleren som innendørs. Håper det hjelper oss i riktig retning.
Veldig interessant å lese gjennom bloggen som Castis tipset om.
Jeg kommer til å legge plast i krypkjelleren som planlagt, men også satse på å gjøre noe med ventilasjonen innendørs siden jeg ikke kjenner samme lukt i krypkjelleren som innendørs. Håper det hjelper oss i riktig retning.
Klikk her for å svare