Hei! Vi bygger tunnelveksthus og jeg har lagt merke til at enkelte byggeplaster, for eksempel den Byggmax selger, "ikke er anbefalt for dyrking." Hva er det som er farlig med det? Plantene har jo ikke direkte kontakt med plasten. Hvis det er farlig, hvilke plaster bør man unngå? Jeg vil gjerne ha en mer dyptgående forklaring enn "det kan være giftig og bør ikke brukes til matvarer." Hageslangen min er også laget av plast, hva er forskjellen? Veksthusplast er laget av polyeten, men det er også Biltemas byggeplast. Veldig nysgjerrig på dette!

ifølge denne linken https://www.tunnelvaxthus.se/i-traedgarden/199-jaemfoerelse-mellan-olika-typer-av-vaexthusplast

Er ikke UV-bestanding - aldersbestandig og UV-bestandig er ikke det samme. Byggplast inneholder blant annet: Kalsium, tinn, sink og barium i forskjellige forbindelser brukes som stabilisatorer og ftalater som mykgjørere. Det er bariumet som gir den blå fargen. Andre tilsetningsstoffer som kan finnes i byggplast er: Anti-middel mot mugg og flammehemmere. Byggmax skriver på sin hjemmeside:

"Da produktet både er alders- og alkalier-stabilisert skal den ikke være i kontakt med næringsmidler og dermed bør den heller ikke brukes i forbindelse med dyrking."

Byggplast er laget for å brukes innendørs i en vegg, der den ikke har kontakt med sol eller avlinger vi spiser.
på den annen side er de en butikk som selger drivhusplast, så de kan ha en grunn til å kritisere andre og løfte frem sitt eget produkt.

major_tom major_tom skrev:
ifølge denne linken [lenke]

på den annen side er de en butikk som selger drivhusplast, så de har kanskje en grunn til å kritisere andre og løfte frem sitt eget produkt
Ja det er veldig mangelfull info dessuten jeg ble ikke klokere av den i det hele tatt. Men takk likevel.

ellers har jo folk brukt byggplast til drivhus lenge, så man blir jo sikkert ikke direkte syk

Tror ikke vanlig byggplast er farlig. Men den er ikke UV-stabilisert fullt ut. Den blir sprø på noe enkelt år om den er utsatt for sollys.

• Liker
RättochSlätt
  • Laddar…
Problemet er nok UV-tåligheten. Vanlig byggplast er laget av polyeten - Samme materiale som i plastposer, flasker, vannledninger, etc. Om materialet skulle være farlig så ville folk ha blitt syke av andre produkter enn byggplast for lenge siden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.