Hei,

Har lest dette forumet mange ganger, og i dag tok jeg steget til å bli medlem :-)
Jeg og min kone skal snart overta vårt første hus (egnahems 64 kvm) i Tallkrogen og planlegger å renovere ganske mye.

Første inngrepet vi planlegger å gjøre er renovering av kjøkken og samtidig åpne opp mellom kjøkken og stue, der har vi bærevegg ifølge tegningen.

Åpningen vi gjerne vil lage er 216 cm og kan sees på vedlagt tegning, denne vil vi gjerne veksle av med limtredrager eller stål avhengig av anbefaling.

Mine spørsmål til dere kunnskapsrike på forumet.
1. Hva ville dere anbefale å veksle av dette med og hvorfor? Hvilke dimensjoner?
2. Kunne jeg lage en godkjent byggemelding selv med hjelp fra moelvens program (eller tilsvarende), eller trengs fagmann? Tips på bygningsingeniør i Stockholm?

Takknemlig for all hjelp jeg kan få!

God helg!

Tegning av huset med mål; viser tak, vegg- og gulvkonstruksjon. Brukt i planlegging av kjøkkenrenovering og utvidelse mellom kjøkken og stue. Planløsning av hus som viser rominndeling. Rød linje indikerer planlagt åpning på 216 cm mellom kjøkken og stue, hvor hjertet av veggen finnes. Plantegning av kjelleretasje i et hus, med rom som ikke utskåret, brensel, panne, og vaskerom. Viser også trapper, matbod, og andre rom.

Det er en relativt kort spennvidde samt at avvekslingen skal bare bære opp vinden og deler av taket så her er f.eks. limtre et godt alternativ. Limtre er også lettere å jobbe med enn f.eks. stål. Hvilken funksjon har vinden, når du den via luke? Avhengig av funksjon og tilgjengelighet angir normen ulike laster. Det kanskje går å gjøre byggemelding selv avhengig av hva kommunen sier. Det er viktig at du kan henvise til riktige normer og riktige laster og kanskje en beregning. Appen er litt av en lukket boks og viser ingenting om hvordan bjelken beregnes osv. Tror heller ikke at appen kan håndtere ditt tilfelle da deler av taket hviler på veggen. Du kunne absolutt fikse det selv men det er uansett alltid greit at noen andre får ansvaret hvis man ikke er helt sikker selv.

Hei! Takk for raskt svar!
Vinden kommer i første omgang ikke brukes til noe. Den nås kun via en luke utenfra.

Blir helt svimmel av de der beregningsprogrammene, må lete etter noen kyndige.

Tallkrogens små egne hjem har holdt i over 60 år.
Å gjøre din lille forandring vil gjøre huset sterkere nesten uansett hva du gjør.
Er skorsteinen en avdeler av hjerteveggen eller går det en lang bjelke gjennom hele husets lengde som holder sammen gavlene?
Er det en lang bjelke, gjelder det å støtte den, snakk med en huskonstruktør om du er usikker.
Er det en kort hjertevegg, holder den nok i gavlen på huset, så igjen, snakk med en huskonstruktør.

Men ta det rolig, dette er en operasjon som mange har gjort i sine egne hjem, ta bare kontakt med de rette personene så kommer dette til å gå plättlätt.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Tallkrogens små egne hjem har holdt i over 60 år.
Å gjøre din lille endring vil gjøre huset sterkere nesten uansett hva du gjør.
Er skorsteinen en skillevegg av hjertet eller går det en lang bjelke gjennom hele husets lengde som holder sammen gavlene?
Er det en lang bjelke gjelder det å støtte den, snakk med en huskonstruktør om du er usikker.
Er det en kort hjertemur holder den nok i gavlen på huset, så igjen, snakk med en huskonstruktør.

Men ta det rolig, dette er en operasjon som mange har gjort i sine egne hjem, ta bare kontakt med de riktige personene så vil dette gå lett som en plett.
Takk for svar!
Mange gode spørsmål som jeg ikke har oversikt over, men jeg jakter de rette personene kommende uke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.