Hei,
Er det noen som kan hjelpe oss med å beregne dimensjonen på en limtrebjelke/HEA-bjelke?
Vi tenkte å bygge ut kjøkkenet vårt og trenger da å fjerne en del av ytterveggen hvor opplaget for 3 stk takstoler samt 1 stk sakstol ligger.
Avstanden mellom yttervegg og limtrebjelke er 4 100 mm.
Eksisterende limtrebjelke for vårt mønetak må også forlenges med 1900 mm.
Dimensjonen på nåværende limtrebjelke er 90 x 270 mm.
Jeg vedlegger en jpg fil hvor jeg har markert med lilla de nye bjelkene jeg tror trengs samt eksisterende takplan og takstols tegninger.
Håper noen kan hjelpe oss med dette.
Mvh Olof
Er det noen som kan hjelpe oss med å beregne dimensjonen på en limtrebjelke/HEA-bjelke?
Vi tenkte å bygge ut kjøkkenet vårt og trenger da å fjerne en del av ytterveggen hvor opplaget for 3 stk takstoler samt 1 stk sakstol ligger.
Avstanden mellom yttervegg og limtrebjelke er 4 100 mm.
Eksisterende limtrebjelke for vårt mønetak må også forlenges med 1900 mm.
Dimensjonen på nåværende limtrebjelke er 90 x 270 mm.
Jeg vedlegger en jpg fil hvor jeg har markert med lilla de nye bjelkene jeg tror trengs samt eksisterende takplan og takstols tegninger.
Håper noen kan hjelpe oss med dette.
Mvh Olof
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hei Olof!
For å kunne regne på dette trenger man fullstendige målopplysninger. Det beste er en plantegning der tilbygget klart fremgår.
For å kunne regne på dette trenger man fullstendige målopplysninger. Det beste er en plantegning der tilbygget klart fremgår.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Bjelken som erstatter ytterveggen bør overslagsmessig være 90x360 (alternativt 140x315 som er likeverdig). Jeg synes du bør ansette en konstruktør som kan se forholdene på stedet. Din modell er litt komplisert og det er viktig å få en utenforstående synspunkt.
Klikk her for å svare