Hei,

Har gjort tiltak for et fuktproblem i vår vinterhage og dermed kjøpt en del tre materialer (panel og impregnert lekter) fra en større kjede. Veldig mye av materialet er langt fra rett? Jeg er åpenbart ingen byggmester så spørsmålet mitt er selvfølgelig om dette er standard og hva man kan gjøre med det?

Vi har satt opp 3 vertikale 45x95 lekter som skal kles med panel, men det viser seg at lektene ikke er rette, noe som gjør det veldig vanskelig å sette opp panel. Ved gulvet ligger de jevnt, på midten er det en forskjell på 15 mm (panelene vipper), og øverst er forskjellen 5 mm.

Når det gjelder panelet så måtte vi lete lenge i butikken før vi fant noe som var noenlunde greit, men det var fortsatt en viss bue på materialet. Forhåpningen er at det ikke spiller noen rolle når det først er saget.

Spørsmålet er hvordan man løser lekterproblemet? Mistenker at å sette mindre lekter horisontalt på midten ikke hjelper?

Er det en bærende konstruksjon? Man kan ellers sage et snitt på utsiden (om det buler utover) og trekke sammen snittet med en skråstilt treskrue.

Nei dette er ikke bærende, har faktisk aldri hørt om skråad treskrue, har du noe mer info om hvordan dette fungerer?

Det der er et gissel når man bygger med levende materialer. Det blir sjelden spikret. Jeg bruker en rettehøvel på alt som skal kles. Det blir så mye enklere da. Et snitt på utsiden funker og dra det sammen med en skrue skrått slik at det blir rettere. Det kalles for å skrå.

Sist redigert:
Det er ikke uten grunn at det finnes et gammelt håndverkerordspråk; "Litt skjevt er også rett".

• Liker
Silver78
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Nei dette er ikke bærende, har faktisk aldri hørt om skrået treskrue, har du noe mer info om hvordan dette fungerer?
Sag et snitt i henhold til bildet. Tre i en treskrue. Skruen vil trekke sammen snittet slik at reglen bøyes. I tilfellet nedenfor mot venstre, dvs. innover hvis man gjør det utenfra.

Diagram som viser en treplank med en skrått snitt, og en skrue som er skrudd inn for å bøye planken innover.

• Liker
Magnusnu og 3 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.