Vi vurderer å sette inn skyvbart fasadelement i stedet for to eksisterende vinduer (som er av større modell) + en verandadør.

Dvs. 2 vinduer + 1 dør mot fasadelement.

Vinduene i dag går ikke helt ned til gulvet, men strekker seg ca. 30 cm over gulvnivå. Jeg antar at veggen dermed bør være forsterket/avløftet for å klare bæreevnen.

Spørsmålet er da om man må søke byggetillatelse for å gjøre denne endringen, siden det uansett er en bærende vegg? Eller pleier disse fasadeelementene å være utformet slik at de tåler belastning/bæreevne?

Ansers det for eksempel som en fasadeendring selv om den delen av huset (der vi planlegger å gjøre endringen) vender mot et innglasset uterom?

Eller er uteromspartiet det som anses som fasadeflate?

Noen som har satt inn et fasadeelement som kan vise bilder, forklare hvordan dere gikk frem?

Claes Sörmland
Byggeløyve kan nok ikke kreves, det er jo ingen fasadeendring (krever byggeløyve innenfor detaljplan) og heller ikke en endring av bygningsvolumet. Muligens kan en byggemelding være aktuell hvis dere endrer på en bærende del. Men har dere rett i at partiet ikke er bærende så kreves ingen byggemelding.

• Liker
EasyCash
  • Laddar…
Jeg ville sett over vinduene om det eventuelt er forsterket og ikke under....

Er det noen vertikal regel mellom vindu og dør nå?

/ATW

• Liker
EasyCash og 2 andre
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Ansese det for eksempel som en fasadeendring selv om den delen av huset (der vi tenker å gjøre endringen) vender mot et innglasset uterom?
Nei, da er det ikke en fasadeendring.

• Liker
EasyCash
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jeg ville sett ovenfor vinduene om det er eventuelt forsterket og ikke under....

/ATW
A ArneTW skrev:
Jeg ville sett ovenfor vinduene om det er eventuelt forsterket og ikke under....

/ATW
Ser ut som på bilde. Jeg kan grave frem byggetegninger og se om jeg kan finne noe mer.

• Stue med stort vindu og dør til en lys uteplass med hagemøbler. Grønne planter i vinduskarmen, sofa til venstre, spisebord til høyre.
Ser vel ikke ut som det er umulig at det er vertikale støtte mellom vinduene og vindu og dør... Det ser jo grovt ut på bildet.

Er det det så ville ikke jeg turt å erstatte alt sammen med en glassvegg.

/ATW

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
A ArneTW skrev:
Er det det så ville jeg ikke tørre å erstatte alt med et glassparti.
I alle fall ikke uten å ansette en byggkonstruktør som ser over hvordan avvekslingen over og på sidene trenger å forsterkes.

• Liker
AndersS og 1 annen
  • Laddar…
Trenger ikke være risiko for ras, men litt ekstra trykk etter en stund på stort vindusparti risikerer at skyvedørene/vinduene begynner å krangle hvis det bærende ikke er riktig dimensjonert.

• Liker
EasyCash og 1 annen
  • Laddar…
Takk for alle svar. Skal se om jeg blir litt klokere av hus tegningene, burde fremgå der tenker jeg. Ellers legger jeg en bilde på det også så kanskje noen kan tolke informasjonen der.

Uansett så kommer jeg såklart til å ta inn ekspertise innen dette og ingenting jeg kommer til å gjøre selv, men jo mer jeg forstår, desto flere riktig slags spørsmål kan man stille.

Om det nå viser seg at det er mulig å bytte til dørparti hadde jeg alle dager i uken vurdert foldedører i stedet for skyve-dito. (y)

• Liker
EasyCash
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Om det nå viser seg at det er mulig å bytte til dørparti hadde jeg alle dager i uken vurdert folde- eller skyvedører i stedet for skyv-dito. (y)
Jo, har sett på det også, det blir utrolig mye større åpning, ulempen er at det "spiser" opp en del av overflaten enten i uterommet eller inne. Så tenker jeg på det med bevegelige deler. Flere deler som kan bli ødelagt. :oops:

Visst "spiser" foldedørene litt plass innover eller utover, men på den andre siden tjener du jo nesten en skyvedørsbredde i åpningen som du selv er inne på. Bevegelige deler... tja, det er noen hengsler og en eller to spanjolett som kommer til, typ. Ingen kompliserte greier. :rofl: Men jeg forstår hva du mener. Uansett hva, håper det går å gjennomføre! (y)

• Liker
EasyCash
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.