hei
jeg skal sette opp gipsvegger til et nytt bad. E-E 70/70 202 M0 blir det. finnes det noen bra pedagogisk byggeveiledning på nettet? synes ikke gyprochåndboken beskriver godt nok, angående for eksempel innfesting av veggtoalett og vegghåndvask, hulltaking/skinner/regler for døren, og i mitt tilfelle blir det dessuten et innervindu.
jeg skal sette opp gipsvegger til et nytt bad. E-E 70/70 202 M0 blir det. finnes det noen bra pedagogisk byggeveiledning på nettet? synes ikke gyprochåndboken beskriver godt nok, angående for eksempel innfesting av veggtoalett og vegghåndvask, hulltaking/skinner/regler for døren, og i mitt tilfelle blir det dessuten et innervindu.
Her finner du noen svar når det gjelder selve skruingen av gipsen.
Grabber - skruer for proff & konsument
Klikk på montering - inne - gips
Når det gjelder kravet på holdfasthet burde produsenten av toalettet kunne hjelpe deg med. (dvs. om det kreves enkel- dobbel- trippel -gips osv.)
Grabber - skruer for proff & konsument
Klikk på montering - inne - gips
Når det gjelder kravet på holdfasthet burde produsenten av toalettet kunne hjelpe deg med. (dvs. om det kreves enkel- dobbel- trippel -gips osv.)
Jeg kjenner ikke til noen bra guide for dette, men når det gjelder vegghengt mugg så fester du jo ikke den i veggen. Man monterer en spesiell installasjon bak veggen som toalettet deretter festes i. Jeg bruker alltid fibercementplater mellom installasjonen og muggen, for belastningen blir veldig stor der. Kanskje fungerer med vanlig gips også, men jeg ville ikke ta sjansen.
Når det kommer til vasken så holder det med en såkalt kortling (en bit regel innfelt horisontalt mellom de stående reglene) som man skrur fast konsollene i.
Når det kommer til vasken så holder det med en såkalt kortling (en bit regel innfelt horisontalt mellom de stående reglene) som man skrur fast konsollene i.
Noen ganger må man ha litt tålmodighet, og på enkelte spørsmål får man ingen svar...vent et par dager og se. Det finnes noen dyktige byggere her som kanskje kan svare, men de er kanskje ikke innom hver dag!
Det lille jeg kan bidra med i spørsmålet er at hvis du kan, så regle opp så mye som mulig...det skader aldri.
Det lille jeg kan bidra med i spørsmålet er at hvis du kan, så regle opp så mye som mulig...det skader aldri.
ok. fibercementplater finnes det på vanlig byggevarehandel? hvordan går man frem ved sparkling/sliping/grunnarbeid ved skjøter mellom gipsplater der det ikke finnes noen nedsenkning i platen? og det samme ved hjørner? legger man papirremser utenpå veggen da? da blir sluttresultatet en utbuling?
Moderator
· Stockholm
· 57 850 innlegg
Dette er godt beskrevet i arbeidsbeskrivelser fra gipsskivelev. F.eks. Gyproc, norgips osv. Der finnes nøye beskrivelser av hvordan man sparkler ulike skjøttyper på best mulig måte.
Men prinsippet er at du legger papir utenpå, sparkler over, det blir en forhøyning, men ved å sparkle med tilstrekkelig bred sparkel så synes ikke forhøyningen. Helt forsvinner den ikke.
Men som sagt, ingen sparkel hvis du skal ha fliser på.
Men prinsippet er at du legger papir utenpå, sparkler over, det blir en forhøyning, men ved å sparkle med tilstrekkelig bred sparkel så synes ikke forhøyningen. Helt forsvinner den ikke.
Men som sagt, ingen sparkel hvis du skal ha fliser på.
Klikk her for å svare