God kveld

Satt og så på tv nå, og fikk se Ernst på TV4, og jeg falt umiddelbart for hans bygge med å glasse inn furstekvisten.

Så nå skal jeg søke gjennom Finn.no og lete etter gamle vinduer, enten 1 eller 2 glass.

Men lurer litt på hvordan man skal gå fram? Min tanke er å regle på en høyde man synes passer, en som går hele veien mellom veggen og stolpen, og deretter regle fra betongen og opp for å hjelpe til, deretter stille vinduet der på, og så likt på over siden. Tanken er å legge fliser der ute senere, og finne dobbeltdører for en god pris, og prøve å måle inn dem. Med vinduer på hver side.
Men det er jo ikke noe varme der, skal man isolere litt? Så det ikke blåser rett igjennom hele tiden for eksempel om vinteren,

Ja, alle tips settes pris på

En innglasset veranda på en rød trebygning med hvite rekkverk og takrenner, sett i sollys med klart blå himmel i bakgrunnen.

Rød trebygning med hvit inngang, trapp og overbygd veranda, omgitt av grønn vegetasjon. Potensiell renoveringsscene inspirert av TV-program.

Rød husfasade med hvit inngangsparti. Betongtrapp med hvitt rekkverk leder til hvit dør. Grønt gress og trær i bakgrunnen.

Gjorde en liten skisse....

Tanken er å bruke 45x145 regler,

Tenk på 2 stk vinduer på "langsiden" som er maks 600 mm,

Men hvordan skal man gjøre det så...
Tanken er å slå på vanlig bordkledning på utsiden, så kommer jo regel, men vet jeg ikke isolering, luftspalte?

3D-skisse av veranda med trapp, to åpninger på siden for vinduer. Laget i SketchUp, viser strukturen med plass til panel på utsiden.

3D-skisse av en trerammebygning med trapper, viser mulig plassering for vinduer og planker på utsiden. Utformingen vurderer isolasjon og luftspalte.

er det ikke noen som kan komme med noen gode tips? :)

hvordan man skal bygge

C
Noen spontane tanker...
- Hvordan vil du utnytte plassen? Skal det bli en forlengelse av gangen eller en forstue? I det siste tilfellet, hvis du ikke skal varme opp plassen, synes jeg heller ikke du trenger å bekymre deg så mye over å sørge for at det er godt isolert.
- Hvis du skal ha en ytre ytterdør trenger du naturligvis noen solide bjelker å feste karmen i, som mangler på tegningen din. På samme måte vil det nok bli klønete med trappen som den er utformet nå; du kommer til å måtte rygge ned trappen når du åpner døren, noe som kan bli vanskelig da trappen er relativt høy og bratt. Spesielt for de som er lave. Du trenger nok en plan flate av passende størrelse foran døren.

tusen takk for det svaret, tanken slo meg å isolere, og legge el sløyfe, og deretter flytesparkle oppå, for å kunne legge fliser på. -

nei mer lekter skal det være på tegningen, der er bare for å få et lite bilde av hvordan jeg har tenkt, tanken er å sette 2 stk vinduer på langsiden, så det må bli mer lekter, har tenkt å bygge med 145x45 for konstruksjonen.

cpalm skrev:
Noen spontane tanker...
- Hvordan vil du utnytte rommet? Skal det bli en forlengelse av gangen eller en forstue? I det sistnevnte tilfellet, hvis du ikke skal varme opp rommet, synes jeg heller ikke du trenger å bekymre deg så mye for at det er godt isolert.
- Hvis du skal ha en ytre ytterdør, trenger du selvfølgelig noen solide lekter å feste karmen i, som mangler på tegningen din. Det vil nok også bli merkelig med trappen som den er utformet nå, du må rygge nedover trappen når du åpner døren, noe som vil bli vanskelig siden trappen er relativt høy og bratt. Spesielt for den som er kortvokst. Du trenger nok en plan overflate av passende størrelse foran døren.
Har modifisert tegningen litt nå, har tegnet inn lengre lekter for å kunne skru fast døren i,

men vet ikke helt hvordan jeg skal bruke rommet når det er klart,
tenkte på å eventuelt legge ned en el-slynge, og så flytsparkle for å kunne få litt varme; det føles som det kan se veldig trist ut om vinteren da det blir kaldt, og eventuelt frost på rutene. Og spesielt hvis jeg skal kjøpe gamle brukte vinduer som kanskje ikke har så god isolasjonsevne.

Hvor mye bygger en el-slynge?

En liten annen tanke også, hvis man får tak i vinduer så mangler nesten alle karmer, kan man løse det på en pen måte, så det ser bra ut, hvis man nå ikke har karmer.

EDIT: angående trappen, så enten kan man støpe en utvekst på første trinn, for å få en større plan overflate å gå på, eller så bygger jeg en helt ny trapp i tre og bygger inn den gamle.

Bygningsramme med 145x95 reglar, åpninger for vinduer og trapper nedentil, planlagt med ytre panel og innvendig perlespont.
Datategning av et bygg med åpning for vindu og trappetrinn. Regler av treverk er synlige, planlagt for panel utvendig og perlespont innvendig.

Byggetegning av strukturen med trestendere og åpninger for vinduer, plan for panel på utsiden og perlespont på innsiden vises.

3D-modell av et byggeprosjekt i SketchUp, viser trekonstruksjon for vinduer. Diskutert isolasjon og panelvalg i et byggeforum.

Mine skills er begrensede som dere ser:) men reglar er 145x95 og tanken er å sette vinduer der det er tomt rom,
Nedenfor er tanken å ha panel på utsiden, og perlespont på innsiden.

Men trenger ren hjelp nå alle dyktige her inne, om jeg i det hele tatt skal lykkes med å fullføre et slikt bygg.
Bør man satse på isolert eller ikke? Fordeler/ulemper

C
Ettersom du har planer om å varme opp rommet skal du selvfølgelig isolere, men du må også tenke på varmetapet i den forholdsvis store glassflaten og utettheter i dør og vindu, og ettersom du vurderer gulvvarme, også varmetapet nedover. Ellers kan det nok bli relativt dyrt i drift. Idealet er nok om du kan bygge med innerkarmer. En gammel dobbeldør kan derimot være vanskelig å få særlig tett.

Ettersom du ikke har tenkt så mye på bruken, virker det som om du først og fremst er ute etter det ytre, rent estetiske inntrykket, snarere enn funksjonen. Tror du bør tenke en del på funksjon også. Er det rent skuebrød er det kanskje ikke verdt å varme opp, og da blir det et betydelig enklere prosjekt. Vår forstue har en tendens til å bli fylt opp med sko og støvler, regnklær og diverse ting som er på vei ut eller inn, så det kan man også tenke på. Tenk også på at lysinnslippet til hallen sannsynligvis kommer til å bli mye dårligere.

Min personlige favoritt er der forstuen er en forlengelse av hallen, dvs helt åpent mellom hall og forstue. Fantastisk lysinnslipp og mer optimalt fra et funksjonelt synspunkt etter min mening. Men også et utrolig mye større prosjekt selvfølgelig.

• Liker
berne88
  • Laddar…
jeg har tenkt litt, og jeg skal ikke isolere eller, varme opp området, i hvert fall ikke nå for tiden.
Det får bli senere.

Så tanken er vel da bare å finne vinduer som ikke er de enkleste, kommer til å sette vindpapp uansett, behagelig om det ikke blåser storm rett igjennom :)

så det får bli budsjett til å begynne med, det vanskelige er som sagt å finne vinduer som har bra mål og passer

jeg har nå snakket med en fyr som lager vinduer, så det vil bli enkle vinduer med sprosser,

det jeg må gjøre nå er å bestemme høyden på vinduene, og om jeg skal sette et stort vindu på langsidene eller 2 stk...

så trenger jeg en liten mening om hvordan man skal ha sprossene,

på alle mine vinduer i dag har jeg 6 ruter opp til,

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.