Vi holder på å bygge et Vision80-hus fra Västkuststugan. Det dukker opp små spørsmål hele tiden. Det siste gjelder vinduene.

Bakom gipsplaten stikker det ut en plastbit fra dampsperren til veggen, som skulle rekke til å dekke hele vindusfordypningen med (http://4.bp.blogspot.com/_SfzF_cWC6RM/SpG8RVnzp3I/AAAAAAAAA8s/oYE0mFToDWg/s1600-h/DSC03786.JPG). Skal/må den brukes til fordypningen. Det er vel ingen risiko for at det skal bli fuktskader der? Hvis man legger inn plasten der så går det jo ikke an å bruke monteringslim for å feste panelen. Jeg vil nemlig ikke ha stygge skruehull der.

Jeg stiller spørsmålet her ettersom jeg sjelden får gode svar fra Västkuststugans fabrikk.

Takk på forhånd
//N

B
flott stilling på paller

byggare henke skrev:
snygg stillas på paller
Den er stødigere enn man kan tro. Det er sjelden vi arbeider på den når den står på paller og da fester vi den i ytterveggene. Men det er nok allikevel ikke noe arbeidstilsynet ville like. ;-)

nosslo77 skrev:
Skal/må det brukes til foringen. Det er vel ingen risiko for at det skal bli fuktskader der?
Dampbarrieren skal jo hindre fuktig inneluft fra å trenge ut i veggkonstruksjonen, og det kan den vel gjøre gjennom foringen like mye som gjennom veggen? Så hvis det skal være helt damptett, bør nok foringen også plastes.

Forstår det som at du vil slippe å skru gjennom foringsbordene. Jeg vet at jeg har hørt om folk som setter sammen foringsbordene til en "boks" som de deretter limer mot karmen. Kanskje det kan være noe?

Farzan skrev:
Dampsperra skal jo hindre fuktig inneluft fra å trenge ut i veggkonstruksjonen og det kan den vel gjøre gjennom foringen like godt som gjennom veggen? Så hvis det skal være helt damptett, bør kanskje foringen også være plastet.

Forstår det som at du vil slippe å skru gjennom foringsbordene. Jeg vet at jeg har hørt om folk som setter sammen foringsbordene til en "boks" som de deretter limer mot karmen. Det kan kanskje være noe?
Det høres ut som en god idé. Skal prøve det på ett vindu og se hvordan det går.

Takker

Ja, ellers kan du jo spikre smygen med dykkert (spiker med lite hode) sparkle, pusse og duppe på med maling :)

Kommer litt an på hvilken type smyg du tenker å bruke...

Smyg og vinduskarm består av lakkert MDF-plate

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.