Jeg har et ønske om å få bygget om denne laftede delen av låven til et verksted. En gang...
Så jeg begynte med å slå i stykker den uarmerte betongplaten med slegga!
Vi bor på en leiråker, som mange andre steder her i Östergötland, så jeg kan ikke helt forstå at jeg finner så fin sand/jord og en hel masse småstein. De må ha gått langt for å finne alle!
Forrige eiers far hadde en ku og en hest i staldelen, så litt slitt er det, men det meste ser bra ut.
Min tanke er å fjerne det gamle armaturfrie betonggulvet, grave ut og støpe et nytt betonggulv med isolasjon under, rive bjelkene, feste mot tømmerveggene, isolere, heve taket litt, feste opp og isolere et nytt innertak.
Min første bekymring dukker opp her med fundamentet.
Døråpningen kan ikke justeres i høyden, se foto nedenfor
Her ser man hvordan døren sitter nedenfor fundamentsteinens øvre kant. Skal man legge gulvet i samme høyde som underkanten av døren, får man ca 15 cm synlig stein inni, noe som gir en solid kuldebro. Det vises enda tydeligere på det første bildet.
For å bygge bort kuldebroen vurderer jeg å gjøre slik
Det vil si å ha et trappetrinn innenfor døren. Deretter hever jeg gulvet og kan komme opp over fundamentsteinene. Jeg tetter med kalkmørtel mellom steinene. Jeg skjærer ikke til isoporplatene så de passer mot steinene, men støper med EPS-betong som gir viss isolasjon og bryter kuldebroen. Dermed får jeg samtidig en ferdig støpeform for betonggulvet. Jeg vil støpe det lille gulvet først.
Ingen feil i å få et verksted, men å rive takbjelkene er ikke så bra, de holder låven sammen på tvers eller langs, så ikke ytterveggene begynner å gi etter utover. Takstolene ligger på ytterveggene og streber med å vinkle ut med kraften fra taket og eventuell snølast. Hvis det er dårlig med avhold, kan de ramle ned. Det blir å tenke litt nøye over hvordan låvens vegger skal være på plass og ikke bevege seg.
Ingenting galt i å få et verksted, men å rive takbjelkene er ikke så bra, de holder bygningen sammen på tvers eller langs, slik at ytterveggene ikke begynner å gi seg utover. Takstolene ligger på ytterveggene og har en tendens til å vippe ut med kraften fra taket og eventuell snølast. Hvis det er dårlig med forankring, kan det falle ned. Det blir å tenke litt, hvordan bygningens vegger skal være på plass og ikke bevege seg.
Takk for bra innspill, men det der har jeg kontroll på. Bjelkene ligger på stokker som er boltet på innsiden av tømmerstommen. Bjelkene kan fjernes, men trolig ikke stokkene. Alt dette skal festes sammen med den nye veggen som bygges over øvre tømmerstokkvarvet og det reglede innertaket.
Det man ser på det første bildet er tykke stående planker for å få en mer lettvasket stall. Hele stommen rundt dette rommet er laftetømmer som er fullt synlig.
Jeg ville vurdert døren på nytt, å ha et trinn ned på innsiden vil du angre på.
Sett inn en ordentlig moderne dør og ta tapet med at utsiden blir annerledes enn i dag.
Jeg ville tenkt om angående døren, å ha et trinn ned på innsiden kommer du til å angre på.
Sett inn en ordentlig moderne dør og ta smellen med at utsiden blir annerledes enn i dag.
God tanke der med men jeg skal sette inn en moderne dør. Den som er på bildet skal trolig settes opp. Å gjøre dørhullet større går ikke for da bryter jeg den så viktige delen på en laftet bygning nemlig at nedre og øvre varvet må være hele ellers faller den sammen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.