hahalj
Skal bygge et lager på åpen stolpefundament. Bjelken sitter i stolpene, svillen havner oppå. Om jeg bygger en vegg i flere seksjoner som er tenkt å skjøtes sammen, hvordan gjør jeg med svillen da? Skal svillen legges på bjelken først og veggseksjonen får en ekstra svill man setter oppå? Eller ignorerer man svillen på bjelken og lar hver veggseksjon ha sin egen svill? Hvordan skjøter man best svillen? Halvt-i-halvt?
:what:

hahalj
På dette bildet kan man se grunnstrukturens regelverk, sett nedenfra:
støtte, nedre svill, bjelke, øvre svill.

Spørsmålet handler altså om den øvre svillen, skal den settes på bjelken eller på veggseksjonen om jeg bygger seksjoner?

Illustrasjon av et byggs grunnstamme sett nedenfra, viser plint, nedre syll, bærline og øvre syll med målestokklinjer.

S
du vil ikke ha på et gulv først?
ellers kan du ha en montert syll som du stiller alt.

S
ellers går det an å skarve på en stående regel.
skal fikse noen bilder.
har ingenting bra å tegne med

hahalj
Hadde tenkt å få på taket før jeg legger gulvet, det forutsetter jo vegger. Er det ikke riktig tenkt?

Vet ikke om jeg forstår hvordan du mener, en montert syll på veggseksjonen?

S
hvor tykk trelast? hvor høyt blir regelverket?
jeg tror du klarer deg med å bare dele de lengre.

S
nå. du monterer en syll på gulvbjelkene.
sen setter du resten på dette.
du får som dobbel syll.

• Liker
Sxper
  • Laddar…
hahalj
Veggstendere 45x120, 2200 høye. Ja, det er bare de lange veggene som jeg tenkte å dele i så fall. Blir bare ikke klok på hvordan jeg gjør med syllen da.

hahalj
SBH skrev:
nå. du monterer en syll på gulvbjelkene.
så plasserer du resten på dette.
du får som dobbel syll.
Dobbel syll, ja det var det jeg tenkte. Ellers blir det vel ikke helt bra.

S
da er jeg med også,
det går jo å sette skjøtene så de havner på gulvreglene

Beklager for litt off topic: Hva har du brukt for program for tegningen?

hahalj
Skarvene mellom seksjonene? Jo selvsagt. Jeg mener mer om selve svillen må skarves på en spesiell måte. I hjørnene skarver man vel halvveis-i-halvveis, tenkte mer på skarver midt på siden. På svillen som sitter mot gulvbjelker/bærebjelke så kan det jo fortsatt skarves halvveis-i-halvveis. Bygger man seksjoner så blir jo svilleskarven ... i seksjonsskarven... men det gjør vel ingenting antar jeg?

Forresten, lager man seksjonenes sider med samme stenderdimensjon som øvrige veggstendere, i mitt tilfelle 45x120? Det betyr i så fall at man får doble stendere i seksjonsskarven, er det rett tenkt?

Sist redigert:
  • Liker
Duster
  • Laddar…
hahalj
Ymer skrev:
Unnskyld for litt off topic: Hva har du brukt for program til tegningen?
Google Sketchup

Sist redigert:
S
har du tenkt at du monterer reglene litt som en ramme?
skal lage en rask skisse

S
Illustrasjon med fargete bokser, venstre side: oransje, gul, blå, står på en gul linje. Høyre side: brun, rosa og rød i t-form.
fin skisse, ikke sant. blir du klok på hvordan jeg mener med høyre forslaget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.