Hei!
Jeg skal bygge et nytt rom i kolonihytta. Skal sette opp 2 nye vegger inne i hytta og har 3 spørsmål:
1. Vurderer å bruke 70x70mm stendere. Er dette tilstrekkelig?
2. Når det gjelder isolasjon hadde jeg tenkt å isolere dette rommet litt ekstra i tilfelle man installerer en mulltoa (tror denne krever 15 grader). Resten av hytta har bare 5 plussgrader om vinteren. Gjør jeg riktig med plast/isolasjon/papp om jeg da (med start innvendig i det nye rommet) først har panel, deretter plast, så isolasjon og til slutt papp før panelet på utsiden av veggen?
3. For å spare plass vurderer jeg en skyvedør til dette rommet. Er det noe å anbefale? Kanskje blir det vanskelig å få samme lydisolering som man får med en vanlig dør? Med tanke på at det skal fungere som en toalett, ønsker man kanskje å begrense eventuelle lyder for dem utenfor rommet
Takk på forhånd for tips og råd!
Jeg skal bygge et nytt rom i kolonihytta. Skal sette opp 2 nye vegger inne i hytta og har 3 spørsmål:
1. Vurderer å bruke 70x70mm stendere. Er dette tilstrekkelig?
2. Når det gjelder isolasjon hadde jeg tenkt å isolere dette rommet litt ekstra i tilfelle man installerer en mulltoa (tror denne krever 15 grader). Resten av hytta har bare 5 plussgrader om vinteren. Gjør jeg riktig med plast/isolasjon/papp om jeg da (med start innvendig i det nye rommet) først har panel, deretter plast, så isolasjon og til slutt papp før panelet på utsiden av veggen?
3. For å spare plass vurderer jeg en skyvedør til dette rommet. Er det noe å anbefale? Kanskje blir det vanskelig å få samme lydisolering som man får med en vanlig dør? Med tanke på at det skal fungere som en toalett, ønsker man kanskje å begrense eventuelle lyder for dem utenfor rommet
Takk på forhånd for tips og råd!
70x70 lekter er kraftig dimensjonert. 45x70 er mer normalt.
Grenser det nye rommet direkte mot noen yttervegg, eller hvorfor skal du ha plast i veggen?
Det finnes godt isolerte skyvedører også. Men det øker vel kostnaden en del.
Grenser det nye rommet direkte mot noen yttervegg, eller hvorfor skal du ha plast i veggen?
Det finnes godt isolerte skyvedører også. Men det øker vel kostnaden en del.
ok da antar jeg at tykkelsen på veggen er 70, men at man i bredden bare trenger 45?
ja det nye rommet skal bygges i et hjørne så 2 av veggene finnes allerede...tanken bak plast-isolering-papp varianten var at det nye rommet kanskje vil trenge å ha +15 grader hele året, mens resten av hytta bare har +5...
Det var derfor jeg vurderte denne løsningen..men det er kanskje dumt?
ja det nye rommet skal bygges i et hjørne så 2 av veggene finnes allerede...tanken bak plast-isolering-papp varianten var at det nye rommet kanskje vil trenge å ha +15 grader hele året, mens resten av hytta bare har +5...
Det var derfor jeg vurderte denne løsningen..men det er kanskje dumt?
Det er ikke uvanlig med innervegger med 45 mm regel (som blir totalt 70 mm med en gipsplate på hver side). Men vil du få plass til mer isolasjon, så hvorfor ikke 70 mm regel..
Har ikke de eksisterende ytterveggene allerede plast da?
Jeg hadde nok avstått fra å tilføre mer fuktspredendes materiale.
Har ikke de eksisterende ytterveggene allerede plast da?
Jeg hadde nok avstått fra å tilføre mer fuktspredendes materiale.
hei, jo ytterveggene er isolerte som vanlig. Greia er at jeg fikk tips om å gjøre så fordi nettopp dette nye rommet vil trenge en temperatur på ca 15 grader om vinteren og resten av hytta vil ha ca 5 plussgrader. Så tanken var at varmen skulle holde seg i det nye rommet og ikke forsvinne gjennom veggen og inn i det kaldere rommet. Men jeg kanskje tenker feil?
Klikk her for å svare