Hei!

Har et spørsmål angående oppføring av en vegg med lektere og sponplate.

Jeg skal bygge en liten verksted i garasjen helt av løsvirke. Et skap fra gulv til tak samt 4 skap på gulvet og 4 mindre skap i hodehøyde over alt. Hele konstruksjonen blir 3,6x2,4 meter.

Bak dette har jeg nå en teglvegg som leder til naboen på den andre siden. Tanken er å skru sammen en vegg med sponplate så jeg kan trekke strøm bak for uttak og belysning samt gjøre det lettere å skru opp ting.

Mitt spørsmål nå da, det blir jo en masse boring og skruing i teglveggen. Fungerer det å lime fast alle lektere med type PL400 eller lignende? Kan jo skru i spikerslag i taket også.
Gulvet er betong.
Den store belastningen den skal tåle er jo overskapene og har ikke tenkt å laste dem tungt men vi leker med tanken at dem skal totalt veie for 4 skap 60 kg (selve skapet inkludert). Det store skapet vil stå i et hjørne og skrus i begge veggene da det er gips der.

Ser frem til deres svar, dette er mitt første innlegg her så skriv om dere synes jeg har glemt noe.

Hei og velkommen til Byggahus forum!

Det høres ut som at din teglvegg bare er en halvstensvegg, og slike pleier man ikke å feste noe i annet enn espalierer og lignende. Lag en frittstående regelvegg som forankres i gulv og i takstoler eller lignende.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.