Noen som kan komme på en grunn til hvorfor man ikke skal bygge et bord av limtrebjelke? Det skal bli et utendørsbord (under tak) så min tanke er å kjøpe et par 56x225-bjelker og fuge dem sammen med dominos og utelim.

Bordplaten burde bli mye mer formstabil enn med vanlig tømmer, eller hva? Men er det noe jeg ikke tenker på?

Det går vel sannsynligvis bra. Den største ulempen er vel at det blir veldig tungt.

Han får lage et veldig lite bord så det går an å løfte.
Spøk til side, det burde bli en bordplate som holder formen bra!

V vectrex skrev:
Det går vel formodentlig bra. Den største ulempen er vel at det blir veldig tungt.
Helt klart, noe jeg kan synes er en fordel dog :)

• Liker
1
  • Laddar…
Hvorfor ikke 42x225?

er vel ikke så råtebestandig

L L-E skrev:
är vel ikke så rötbestandig
Nei, men det er jo ikke vanlige fururegler heller, men det går jo an å behandle. Tanken er at jeg skal børste og beise platen, deretter olje inn den skikkelig, om det ikke finnes noe hardvoks som holder bra for utendørstre. Bordet kommer til å stå under tak, så burde holde en god stund likevel.

• Liker
MBMB
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hvorfor ikke 42x225?
Kan funke det med, blir kanskje litt mer lett håndterlig

• Liker
Fjanten
  • Laddar…
En forutfattet tanke. Om du har en festool domino så mistenker jeg at du har en del andre verktøy også. Hvorfor ikke kjøpe litt kjernefuru (trall) sage og lime sammen selv. Du slipper dessuten eventuelle tverrgående skjøter. Blander du retningen på årringene passende unngår du at den vrir seg.

• Liker
Trollskidan
  • Laddar…
L L-E skrev:
En forutinntatt tanke. Om du har en festool domino så mistenker jeg at du har en del andre verktøy også. Hvorfor ikke kjøpe litt kjernefuru (terrassebord) sage og lime sammen selv. Du slipper dessuten eventuelle tverrgående skjøter. Blander du retningen på årringene passende unngår du at den vrir seg.
Skulle jeg gjerne gjøre, men har ingen kontakter på sagbruk, eller kjenner engang til om det finnes sagbruk i nærheten. Bor i Västerås og jeg har lett med lys og lykte etter noe sted der man kan få tak i bedre trevirke, men det er håpløst ser det ut som :(

Beijer/Optimera har kjernefuruterrassebord. En må lete litt, men det går an å finne gode biter.

Tips fra en som bor nær Västerås, Fagersta for å være presis, men vi blir Västeråsboere neste år forhåpentligvis, vårt renoveringsprosjekt ligger i hvert fall der... :-)

Snakk med Anders på Naddebo sag utenfor Fagersta, han kjører mye lerk, noen ganger også eik og andre fine treslag. Tror dog han har trappet ned på "vanlig virke" da folk er for gniene for å betale mer enn hos byggemarkedene.

Sörbo Sag kan du nok også få tak i en del godt virke til OK pris, de kjører om jeg ikke har fått det feil for meg en hel del spesial, samt har en liten trelasthandel.

Noe bedre virke finner du hos byggevarehandlene i Västerås kontra Byggmax/Bauhaus.

• Liker
L-E
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.