Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Ok, så jeg prøver å finne sedertre til en god pris, men det er utrolig dyrt overalt, mens tilsvarende dimensjoner i furu er latterlig billig.
Jeg skjønner så klart at edeltre er dyrere, men jeg lurer likevel på om jeg kan bruke furu? Mitt prosjekt er et utebord på terrassen, som kommer til å stå under tak men uten vegger, så selv om det ikke kommer til å regne direkte på bordet, så vil både fuktighet og snø sannsynligvis blåse inn på det.
Planen er et skikkelig tykt bord (~45mm) og veldig stort, tenk for ti personer minst. Jeg vurderer å sveise et understell av 40mm firkantrør, noe som betyr at bare bordplaten vil være i tre.
Så spørsmålet er - kan jeg i det hele tatt bruke furu? Kan man beise det og deretter olje/vokse det ordentlig, eller vil det slå seg med en gang og råtne etter første sesongen uansett hva man gjør? Hva for treslag er de billige tremøbel-settene bygget i?
Jeg skjønner så klart at edeltre er dyrere, men jeg lurer likevel på om jeg kan bruke furu? Mitt prosjekt er et utebord på terrassen, som kommer til å stå under tak men uten vegger, så selv om det ikke kommer til å regne direkte på bordet, så vil både fuktighet og snø sannsynligvis blåse inn på det.
Planen er et skikkelig tykt bord (~45mm) og veldig stort, tenk for ti personer minst. Jeg vurderer å sveise et understell av 40mm firkantrør, noe som betyr at bare bordplaten vil være i tre.
Så spørsmålet er - kan jeg i det hele tatt bruke furu? Kan man beise det og deretter olje/vokse det ordentlig, eller vil det slå seg med en gang og råtne etter første sesongen uansett hva man gjør? Hva for treslag er de billige tremøbel-settene bygget i?
Slå seg kan det gjøre, men det kan sikkert andre dyrere treslag også.
Råtner opp gjør det ikke, på en sesong.
Står det under tak, og du tar vare på det så kan det nok stå seg nesten i evige tider. Det må oljes inn hvert år.
Bruker du kjernefuru så er det kanskje ikke helt like fuktbestandig som seder, men fullt tilstrekkelig om det står under tak.
Billige møbelsett er neppe i seder.
Skulle tro at det største problemet kan være misfarging av overflaten, om ikke oljingen blir gjort.
Synes godt du kan bygge understellet i tre også. Sett offerbord eller offerklosser nederst så går det lett å reparere etter 10-15 år om du "glemmer" å olje inn undersiden årlig.
Råtner opp gjør det ikke, på en sesong.
Står det under tak, og du tar vare på det så kan det nok stå seg nesten i evige tider. Det må oljes inn hvert år.
Bruker du kjernefuru så er det kanskje ikke helt like fuktbestandig som seder, men fullt tilstrekkelig om det står under tak.
Skulle tro at det største problemet kan være misfarging av overflaten, om ikke oljingen blir gjort.
Synes godt du kan bygge understellet i tre også. Sett offerbord eller offerklosser nederst så går det lett å reparere etter 10-15 år om du "glemmer" å olje inn undersiden årlig.
Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Takk! Det hørtes jo betryggende ut. Ja, selvfølgelig skal jeg ta vare på bordet og olje det ordentlig. Misfarging hører jo med og gir sikkert karakter. Å bruke stål til benene er nok mer et stilspørsmål enn at jeg tror det står seg bedre, stål har jo en evne til å ruste i tide og utideOldboy skrev:Slå seg kan det gjøre, men det kan sikkert andre dyrere treslag også.
Råtnar opp gjør det ikke, på en sesong.
Står det under tak, og du steller det så kan det nok stå seg nesten i evinnelige tider. Det må oljes inn hvert år.
Bruker du kjernefur så er det kanskje ikke like fuktbestandig som seder, men fullt tilstrekkelig om det står under tak.
Ville tro at det største problemet kan være misfarging av overflaten, om ikke oljingen utføres.
Synes godt du kan bygge understellet i tre også. Sett offerbord el offerklosser nederst så går det lett å reparere etter 10-15 år om du "glemmer" å olje inn undersiden årlig.
Det ser ut som det blir et furubord for en tidel av kostnaden da!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om du kan få tak i kjerneved av furu kan bordet holde veldig lenge. Det beste er å henvende seg direkte til et mindre sagbruk. En form for åpen overflatebehandling er nok å anbefale hvis du vil at bordet skal holde seg pent. F.eks. pigmentert linolje eller linoljevoks. Største problemet er bevegelsene i bordets sideretning på grunn av fuktvariasjoner. Ben og eventuelt understellet må designes for å tillate dette. Eventuelt lim må være av utendørstype.
Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Takk for rådene! Dårlig med "småsågar" her i Västerås dog men skal sjekke. Tenkte å lime med polyuretanlim.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Polyuretanlim fungerer utmerket. Har selv brukt det med gode og varige resultater. Västmanland, sørlige Dalarna og Uppland må vel være et av de beste områdene i Sverige for dette. Ofte legger sagene faktisk til side bord med kärnfur fordi de betraktes som "forstyrrende elementer"!
Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Västmanland ja, Västerås nei. Finnes ikke en eneste sag i hele byen, og å få tak i jernmateriale for privatpersoner er nesten umulig bortsett fra det virkelig dårlige utvalget på bauhaus, blæ.justusandersson skrev:
Men må ta seg til Hallsta, Eskilstuna osv. og de mindre stedene rundt for å finne sagbruk og lignende steder for privatpersoner, så vanskelig å bare stikke innom etter jobben og kjøpe litt treverk/jern/annet materiale.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Hvordan er det med eik i utemiljø? Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal ta en ferdig stave-limmet plate, for det vil ende opp i elendighet, men om man lager en egen plate av rettfibret virke som man limer med vannfast lim. Det ville jeg i alle fall testet. Om det ikke fungerer har man i alle fall blitt en erfaring rikere. Seder er mykt og ikke noe særlig til møbelvirke.
Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Fordelen med seder er jo at det naturlig står imot råte til forskjell fra furu, noe som gjør at det passer for utemøbler. Men både seder og eik er i sammenligning riktig dyrt.mattiasp skrev:Hvordan er det med eik i utemiljø? Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal ta en ferdig stavlimt plate, for det vil ende i elendighet, men om man lager en egen plate av rettfibret virke som man limer med vannfast lim. Det ville jeg i alle fall testet. Om det ikke fungerer, har man i det minste blitt en erfaring rikere. Seder er mykt og ikke noe særlig til møbelvirke.
Eik er naturligvis suverent, og sikkert dyrt ja.
Om du har kontakter med noen bonde så kan gamle gjerdestolper i eik fungere. Jeg har noen her. De er værbitte og noen er litt slitte. Ved en anledning ville fruen lage et trehåndtak til noe av verktøyene sine. Jeg tok da en eikestolpe og høvlet av overflaten, ca 2 mm, under der var kanonfin og helt frisk eik.
Om du har kontakter med noen bonde så kan gamle gjerdestolper i eik fungere. Jeg har noen her. De er værbitte og noen er litt slitte. Ved en anledning ville fruen lage et trehåndtak til noe av verktøyene sine. Jeg tok da en eikestolpe og høvlet av overflaten, ca 2 mm, under der var kanonfin og helt frisk eik.
Klikk her for å svare