Hei!

Vi har en balkong i dag som er 1,6x12m. Vi har tenkt å bygge den ut 2x6m. Før jeg begynner byggingen, vil jeg rådføre meg med dere slik at det blir en stabil konstruksjon. Tips og tanker mottas med takk!

Det er bjelker i dag med cc 60cm som er 170x80mm, bæringen er en stålbjelke. Tanken er å skjøte bjelkene med nye 170x45mm bjelker som festes med 2 stk gjennomgående bolter i de gamle.
Jeg setter 70cm pilar med 95x95mm stolper med 2 meters mellomrom. Den nye bæringen blir av en 170x45mm bjelke. Bordene ligger 2,44m over bakken.

Jeg har 2 ting jeg lurer på:
Skal bjelkene ligge/hvile på den nye bæringen eller skal de monteres med bjelkesko mot den nye bæringen for å få den mest stabile konstruksjonen?
Ved skjøting, hvor langt bør de nye bjelkene løpe parallelt med de gamle bjelkene? Er det nok at de ligger på den gamle bæringen og at boltene er ca 5cm fra kanten?
Finnes det noen bedre løsning for å skjøte bjelkene?

Takk for svar
Mvh

• 3D-tegning av en utvidet balkongkonstruksjon, med bjelker og stolper plassert 2 meter fra en eksisterende struktur.
  • Byggemodell av en balkongutvidelse med rammeverk av bjelker, bjelkesko, og to sirkler som markerer skjøteområder for bjelker.
Lastkravene på balkonger er ganske høye. Derfor er ikke 45x170 tilstrekkelig for fremre bærende bjelke. Øk til 45x195 C 24. Bjelkesko er normalt en dårligere teknisk løsning. Her spiller det ikke så stor rolle om du bruker riktig type skrue (=syrefast). Merk at de opprinnelige bjelkene er 80x170, noe som gir en bedre følelse, selv om det er en overdimensjonering. Øvrige detaljer har jeg ingen synspunkter på.

• Liker
randomkaka
  • Laddar…
De høres bra ut at du legger opp de nye planken på den gamle bærbjelken og bolter fast dem i de gamle omtrent 50mm inn, jeg ville i hvert fall ikke lagt vognbolten nærmere enden. Så la de nye stikke ut 100mm. Deretter ville jeg lagt balksko for å få det mest stabilt og minst risiko at det vrir seg. Legger du dem oppå, må du nok legge kortlinger mellom planken for å hindre at treverket vrir seg og låse dem fast i sideveis retning så å si (forhindre skjæring). Dra vognbolt gjennom bærbjelken som ligger mot stolpene helt ytterst så går det ingensteds deretter.

Sist redigert:
  • Liker
randomkaka
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Lastkravene på balkonger er ganske høye. Derfor er det ikke tilstrekkelig med 45x170 for fremre bjelke. Øk til 45x195 C 24. Bjelkesko er normalt en dårligere teknisk løsning. Her spiller det ingen stor rolle om du bruker riktig type skrue (=syrefast). Merk at de opprinnelige bjelkene er 80x170, noe som gir en bedre følelse, selv om det er en overdimensjonering. Øvrige detaljer har jeg ingen kommentarer til.
Takk så mye for ditt svar.
Jeg tenkte at det var praktisk å bruke samme høyde som nåværende bjelker da terrassebordene ligger direkte på. Jeg vet ikke hvordan jeg skal løse høydeforskjellen om jeg går opp til 45x195. Har du noen forslag?

S Snickarkirre skrev:
Det høres bra ut at du legger opp de nye plankene på den gamle bærbjelken og bolter fast dem i den gamle cirka 50 mm inn, jeg hadde i hvert fall ikke lagt vognbolten nærmere enden. Så la de nye 100 mm passere forbi. Så hadde jeg lagt bjelkesko, da får du det nok mest stabilt og minst risiko for at det vrir seg. Legger du dem oppå, må du nok legge kortlingar imellom plankene for å hindre at treverket vrir seg og låse dem fast i sidelengs så å si (hindre skjæring). Dra vognbolten gjennom bærbjelken som ligger mot stolpene ytterst, så blir det der da ingensteds.
Takk for ditt svar!

Bruker du bjelkesko så monter gulvbjelkene i nivå med bærebjelkens overkant.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Anvender du bjelkesko så monter gulvbjelkene i nivå med bærbjelkens overkant.
Beklager at jeg var uklar. Jeg mente ved den gamle bærbjelken, der hadde jeg tenkt å la lektene hvile på bærbjelken og feste dem i nåværende lekter.
Er det en god idé å skjære ut 45x195-lektene 25cm x ca 10cm slik at de kan ligge på den gamle bærbjelken ifølge tegningen? Ville det bli sterkere enn 45x170-lekter?

• Uthulling i en treplanke, 45x195 mm, for å hvile på en gammel bjelke i et byggprosjekt.
Det var nok jeg som var uklar. Det er OK med 45x170 til bjelkene. 45x195 er bedre selv om du jekker ut dem litt. Du mener vel 25 mm på høyden? Derimot bør en utskjæring gå i 45° vinkel til full høyde.

• Liker
randomkaka
  • Laddar…
Jeg oppfattet det som at justusandersson mente at kun bjelken som skal boltes i limtrestolpene som du skal montere der, trenger å være 45x195, og de andre som skal ligge parallelt med de som er 80x170, kan være 45x170. Så oppfattet jeg det, men rett meg om jeg tar feil.

• Liker
randomkaka og 1 annen
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Jeg oppfattet det som at justusandersson mente at kun bjelken som skal være skrudd fast i limtrestolpene du skal montere, trenger å være 45x195, og de andre som skal ligge parallelt med de som er 80x170 kan være 45x170. Sånn oppfattet jeg det, men rett meg om jeg tar feil.
Ok, da forstår jeg :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.