vi har planer om å bygge ut huset der det i dag er en veranda med tak. grunnen er et større bad, da det eksisterende er veldig lite og i behov av renovering.

huset er 1-½ etasje fra midten av 30-tallet, tre og murt kjeller. det er tidligere utbygd to ganger, første gangen ble også kjelleren utbygd under tilbyggingen. andre gang ble det bygget ca 35kvm på plate.

er man da nødt til å grave opp og også bygge ut kjelleren, eller fungerer det med bare plate? og trengs det byggetillatelse for dette, eller regnes verandaen allerede med i huset? vi skal også drenere om huset om noen måned, og det kan kanskje være lurt å nevne våre utbyggingsplaner for entreprenøren?

Med eller uten kjeller gjør du nok som det passer. Byggesøknad kommer du til å trenge. Unntaket er at om du har huset i ikke byplansregulert område så ser det ut til at man av og til ikke trenger byggesøknad for mindre tilbygg. Men det tror jeg handler litt om praksis i ulike kommuner så det bør du i så fall verifisere med kommunen.

okei, tenkte mest om bakken kanskje beveger seg mye om man ikke bygger ut kjelleren også, har som sagt ingen erfaring men jeg antar vel at bare man forbereder ordentlig under platen så funker det...

bor ikke i regulert område heldigvis, men skal selvsagt sjekke det...

Jeg snakket en gang om fundamentering av tilbygg med en arkitekt og bygningsingeniør som hadde tegnet mange småhustilbygg... hun anbefalte lik fundamentering, for eksempel tilbygg med kjeller hvis huset har kjeller osv., for å unngå problemer med at bygningselementene setter seg forskjellig. Men på den andre siden finnes det jo mange kjellerhus som har blitt tilbygd med annen fundamentering.

Hvis du både skal bygge ut og drenere om, så er det jo hensiktsmessig å grave for drenering samtidig som du graver for utbyggingen. Uansett om du bygger med kjeller eller plate, så må du jo grave for utbyggingen, og da er det jo enkelt å grave for drenering av den (og resten av huset) samtidig. En blanding av plate og kjeller pleier jo å gjøre dreneringen litt mer komplisert, da har du jo to forskjellige nivåer som skal dreneres.

Nå virker det som du allerede har det problemet, så du må vel enkelt og greit bestemme om det er verdt den økte kostnaden å få større kjeller eller ikke.

altså, dreneringen vil gjøres uavhengig av om det blir utbygging eller ei, tenkte mest om det er hensiktsmessig å i dette stadiet også forberede for utbyggingen og i så fall hvordan..

jeg har absolutt ikke noe behov for å utvide kjelleren men ser helst en plate om det er mulig uten fremtidige komplikasjoner...

Klart det fungerer med en plate. Hvor mange hus med kjeller finnes det ikke som har et tilbyggt garasje.... Utallige! Og fungerer jo bra.:)

// Per

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.