Jeg har hatt en tidligere tråd i emnet men nå kommer det litt nye spørsmål.

Etter å ha lest en del så synes jeg at leca eller tilsvarende budsjettvariant fra byggmax kan være et alternativ for meg. Altså ingen annen isolasjon i veggene utenom slik, taket blir bare bjelker rett over, ingen komplikasjoner. Papptak er målet...

Det første bildet viser hvordan carport/bod ser ut i dag, hele konstruksjonen er bygget i tre bortsett fra den grå veggen som er prefab-betong (samme som huset er bygget av). Tilstanden er elendig på det som finnes i dag, og tanken er derfor at man kanskje skal legge inn en innsats og rive ned det gamle og bare beholde prefab-betongen og platen, det andre bildet viser hvordan tanken er at det skal se ut når det er ferdig. Som man kan se har jeg snudd taket, ettersom det i dag heller fra prefab-veggen men med dobbelt så stort bod blir det for lav takhøyde hvis man beholder takhellingen. Et alternativ kunne være å bryte taket og gjøre en liten helling på det, det er dog primært et kostnadsspørsmål, greit å slippe takstoler osv...

Så nå er det bare for alle glade å skjerpe blyantene og hente fram kulene, hvordan kunne jeg slippe unna økonomisk hvis jeg skal finne på en slik løsning.

• 3D-skisse av et planlagt design for carport/förråd med måltegn, inkludert grå prefab-betongvegg og endret takstruktur.
  • Tegning av en carport/förråd med mål, viser en struktur laget av tre og prefab-betongvegg, med spesifikke dimensjoner angitt.
Om jeg har forstått deg rett så har du tenkt å bygge med flatt tak? Hvis dette er tilfelle anbefaler jeg deg å tenke om. Det kommer til å bli fuktproblemer før eller senere.

ok, bra input, takker for det, jeg vet dog ikke om jeg har mulighet til å bygge med annet enn flatt tak, siden jeg vil bygge ut på en naturlig måte og alle i hele området har garasje/bod med flate tak. Men på den annen side så virker det som de slipper gjennom akkurat hva som helst her, folk har jo bygget landede romskip :)

Hva anbefaler du som minste helning på et tak da, for å unngå problemer?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.