Hallo,

Vi skal bygge ut vår eksisterende balkong som i dag har dybde ca. 1,8m og bredde 6m og ligger under tak. Om kvelden er det ingen sollys. Så vi skal forlenge den ut med ca. 3m for å få litt sol på oss også om kvelden.

Den er i dag bygget med bjelkelag 1 festet i veggen og bjelkelag 2 festet mot eksisterende stolper som også støtter taket.

Alle bjelkelagene og bjelkene skal byttes ut med nye, eksisterende stolper blir selvfølgelig værende og nye kommer til i ytterkant av ny balkong.

Jeg lurer på hvilke dimensjoner, hvordan skal jeg dimensjonere de nye bjelkelagene, bjelkene og stolpene som kommer til. Ny tilleggene dybde blir ca. 3m (tot 4,8m) og det blir altså spennvidde mellom eksisterende stolpe og ny stolpe på dybden. På bredden er eksisterende stolper med c/c 265cm og slik blir også de 3 nye stolpene i ytterkanten.

Hvilke dimensjoner på bjelkelag, bjelker og nye stolper anbefales. Tenk er Limtre i nye stolper og i alle fall ytre bjelkelag. Bjelker er tenkt brukt trevirke og males.

vedlegger skisser på hvordan det er tenkt å se ut

• Illustrasjon av balkongutvidelse med bjelkelagstruktur, inkludert bærbjelker og søyler, med avstandsmålinger som viser en forlenget dybde og bredde.
  • Skjematisk tegning av balkongutvidelse med tak, viser bjelker og stolper, inkludert dimensjoner og festepunkter. Markerte bærende elementer og mål.
Ingen svar, men jeg prøver hvordan jeg tenkte å dimensjonere.

Bærebjelke 1: Limtrebjelke 56x270
Bærebjelke 2: Limtrebjelke 56x270
Bærebjelke 3: Limtrebjelke 66x315
Reglar: 45x220 c24 (c/c 60cm)
Stolper: Limtre140x140

Holder dette, eller raser vi ned i bakken om vi danser for mye lørdagskvelden?

M mangew skrev:
Ingen svar, men jeg prøver hvordan jeg tenkte dimensjonere.

Bærebjelke 1: Limtrebjelke 56x270
Bærebjelke 2: Limtrebjelke 56x270
Bærebjelke 3: Limtrebjelke 66x315
Reglar: 45x220 c24 (c/c 60cm)
Stolper: Limtre140x140

Holder dette eller faller vi ned i bakken hvis vi danser for mye på lørdagskveld?
Hvordan gikk det med dette? Har et lignende spørsmål nemlig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.