Jeg skal bygge en terrasse på 5x5 m som ikke skal belastes med tyngre ting enn en grill, et stort lass med øl og en gjeng med glade mennesker. I den ene enden er det et stabilt betongfundament jeg kan feste stolpesko til trebjelkene i. Bort fra betongfundamentet er det en plan gressbevokst flate, men de siste 2 meterne skråner den gressbevokste flaten oppover, og det er behov for å grave litt for å få dekket vannrett. Jeg har da noen spørsmål:

1. Hva er en god avstand mellom trebjelkene som går fra betongfundamentet mot skråningen, og hvilken dimensjon bør disse ha?

2. Er det nok at hver trebalk hviler på 3 punkter (2,5 m mellom punktene)?

3. På bjelkelaget tenkte jeg å ha tverrgående tynnere bjelker med cc60, som jeg deretter legger terrassebordene oppå. Hvilken dimensjon bør disse bjelkene ha?

4. I skråningen der det må graves, antar jeg at det bør være noen form for støttemur for å ikke risikere at jorden sklir ned over terrassen når det regner osv. Hvordan gjør man dette enklest? Gjetter at det handler om ca 50-60 cm høyt. Er hule lecablokker som skjøtes sammen med armeringsjern i en god løsning? For å øke stabiliteten kan da de nederste lecablokkene være vendt med langsiden bort fra skråningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.