Hei,

Jeg vil i sommer bygge en trapp hos mine foreldre. Trappen skal føre opp for et delvis kraftig kupert fjell. Deres hus står på den nedre delen av tomten og ca. 10m bak huset stikker fjellet rett opp ca. 5-6m. Deretter er det relativt flatt og fjellet går opp ca. 1m i høyde på 3-4m.

Vel oppe på fjellet er det en kjempefin utsikt.

Mitt spørsmål er egentlig hvordan man går fram for å bygge en slik trapp.
  • Stigning på trappen. Kan den helle hvordan som helst eller finnes det visse standarder?
  • Dimensjoner kontra stigningen. Dvs hvor dype/brede/høye skal trinnene være samt er disse dimensjoner i direkte relasjon med stigningen?
  • Avstand mellom pillarene?
  • Dimensjon på tømmeret avhengig av høyden og stigningen?

Takk på forhånd

Med vennlig hilsen
K

Deres eiendom er ganske kupert med huset i nedre ende av tomten. Den øvre delen av tomten

Det går å bygge trapp i nesten alle vinkler, men blir den for slakk kan den føles rar å gå i, og det kan være bedre å lage en avsats/vilplan og så trapp igjen. Det finnes jo en grense i bratthet når det blir mer enn 20-22 cm trinnhøyde da den blir ubehagelig å gå nedover i, og den kalles da egentlig leiter.

For at en trapp skal bli komfortabel, finnes det ulike tommelfingerregler, en vanlig er at 2 ganger trinnhøyden + 1 trinnlengde skal bli mellom 560-650 mm.

Hvis du i ditt tilfelle lager vanger av 45x220, så holder det at du har pilarer i endene. Min anbefaling er også å lage trinnene av 45mm tykt materiale da tynnere ofte blir sviktende etter en stund.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.