39.346 lest ·
34 svar
39k lest
34 svar
Bygge Takstoler selv?
Jeg sier som håndverkeren, det er veldig billig å spesialbestille takstoler. Har selv innhentet flere tilbud i yrket på dette, og kostnadene for virket og tiden det tar å lage de selv gjør at det ikke lønner seg. Du sparer kanskje 25-30% av kostnaden mot å kjøpe virke og snekre selv, og da forutsetter jeg at din egen tid er "gratis".
Ber du om et tilbud på en spesifikk takstol med spesifikke spennvidder og høyder fra en takstolprodusent får du selvsagt alle inngående mål. Som regel sendes jo slikt på e-post så det er jo mulig å "beholde".Gabbe1 skrev:Får du virkelig konstruksjonstegninger fra takstolprodusenten allerede ved tilbudsfasen?
Jeg fikk ikke det da jeg bygde hus, han (eieren av takstolsfirmaet) stakk innom og jeg fikk se på tegningene da vi diskuterte forskjellige ting, men jeg fikk ikke beholde dem.
I mitt tilfelle endte det med at jeg bestilte ikke bare de avanserte sakstakstolene, men også de mye enklere "w-stolene" siden firmaet både hadde god pris og dessuten var veldig hyggelige å gjøre forretninger med.
At du får all dokumentasjon i forbindelse med bestilling/levering av stolene er selvfølgelig.
At du får det allerede ved tilbudet er langt fra selvfølgelig, jeg ville ikke ha tilbudt den infoen om jeg var selgeren.
At du får det allerede ved tilbudet er langt fra selvfølgelig, jeg ville ikke ha tilbudt den infoen om jeg var selgeren.
Akkurat. Man vil jo vite hva det er man har fått pris på. Jeg har aldri vært med på å ikke få spesifikasjoner på det jeg har bedt om pris på. Så kan det være at det mangler detaljdimensjonering og lignende, men de hovedsakelige dimensjonene stemmer jo. Mange produsenter har jo dessuten tabeller eller programmer på deres sider der man selv kan få ut nødvendige dimensjoner. Det samme gjelder takstoler i stål o.s.v.haavard skrev:
Ifølge relativt nye bestemmelser skal takstoler være CE-merket nå for tiden, dette er jo litt vanskelig å gjøre selv.Claesk skrev:
Spørsmålet er bare om det gjelder byggherrer mm eller om det gjelder privatpersoner som bygger til seg selv også.
Grunntanken burde vel ligge i å forhindre takras og juksbyggeri antar jeg.
Kravet på CE-merking gjelder bare Prefab takstoler.Claesk skrev:
Man kan bygge takstoler selv, men hvis kommunen krever det skal det finnes beregninger.
Det er også tillatt å la den snekkeren som for eksempel bygger huset også bygge takstolene på stedet, også dette krever selvsagt at det finnes beregninger.
De tegningene man får ved et tilbud er ikke tilstrekkelig grunnlag for å bygge en takstol da det mangler beregninger og instruksjon om hvordan de skal sammenføyes.
I de aller fleste tilfeller er det billigst å bestille ferdige takstoler de koster ikke mye mer enn hva tømmeret koster.
Fikk tilbud på takstolene i uken, 8000kr + mva for 5 stk
Sjekket med kommunen og jeg får lov til å bygge egne, bare jeg går god for at de holder.
Kjøpte materialer i dag, 2600kr og da har jeg gått opp en størrelse i dimensjon.
Sjekket med kommunen og jeg får lov til å bygge egne, bare jeg går god for at de holder.
Kjøpte materialer i dag, 2600kr og da har jeg gått opp en størrelse i dimensjon.
Kult! Vis gjerne hvordan du gjør det. Interessant at prisen bare er 1/3 av tilbudet. Det taler jo mot dette ryktet om at takstoler er så himla billige.Montören skrev: