Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Det er sjelden verdt å lage sine egne takstoler.
Er billigere enn mange tror å bestille ferdige.
Bare et tips
Er billigere enn mange tror å bestille ferdige.
Bare et tips
Akkurat.hantverkare1 skrev:
Små takstoler til bod og sånt kan være lønnsomt å spikre sammen selv, men ved spennvidder på 4-6 meter et sted pleier all gevinst å forsvinne og det gjenstår bare helt "ulønnede" arbeidstimer, om det nå ikke til og med blir et rent tap.
Dog kanskje litt OT.
Ellers tror jeg det er som pelle242 skriver.
Helt enig.
Bygde et verksted på 60 m2 og 45 graders takvinkel for et par år siden. Takstolene kostet ca. 15 tusen fra fabrikk.
Da var de beregnede, dokumenterte, utført i klassifisert virke og levert.
Skal man gjøre noe lignende selv, må man bygge en jig og i tillegg ha tilgang til en kran og en medhjelper. Det er ikke noe man håndterer med håndkraft akkurat.
En annen aspekt er sikkerhet, ansvar og forsikringer. Skulle det skje noe på grunn av feil beregnede takstoler, så ligger man dårlig an som ansvarlig konstruktør. Også fremtidige byggetillatelser for endringer kan være avhengige av at det finnes riktige beregninger og konstruksjonstegninger.
Kort sagt, kjøp dem ferdige.
Bygde et verksted på 60 m2 og 45 graders takvinkel for et par år siden. Takstolene kostet ca. 15 tusen fra fabrikk.
Da var de beregnede, dokumenterte, utført i klassifisert virke og levert.
Skal man gjøre noe lignende selv, må man bygge en jig og i tillegg ha tilgang til en kran og en medhjelper. Det er ikke noe man håndterer med håndkraft akkurat.
En annen aspekt er sikkerhet, ansvar og forsikringer. Skulle det skje noe på grunn av feil beregnede takstoler, så ligger man dårlig an som ansvarlig konstruktør. Også fremtidige byggetillatelser for endringer kan være avhengige av at det finnes riktige beregninger og konstruksjonstegninger.
Kort sagt, kjøp dem ferdige.
Takstolene til garasjen min var ikke dyre i seg selv, men med frakten ble totalsummen så stor at jeg ville ha hatt 2-300 kr/t hvis jeg hadde laget dem selv.
Til bolighuset utgjorde frakten en mindre del, tømmeret en større del, og det ville ha tatt mye lengre tid å lage dem selv, så der var det ingenting å spare.
Til bolighuset utgjorde frakten en mindre del, tømmeret en større del, og det ville ha tatt mye lengre tid å lage dem selv, så der var det ingenting å spare.
peternicklas
Utestengt
· halland
· 4 463 innlegg
peternicklas
Utestengt
- halland
- 4.463 innlegg
Har selv bygd alle takstoler til 4 forskjellige byggverk. Nå er det mindre takstoler, 6,5 m brede samt 2,2 m. høy var målet på den største. Det er ikke større problemer å gjøre det selv. Nå hadde jeg hjelp av 2 pensjonerte byggmestre så det gikk raskt. Dimensjonene er enkle å finne frem, be om et tilbud så får du dem gratis. Man får da også et prisbilde og kan regne på om det lønner seg å gjøre dem selv. Jeg gjorde mine for ca. 1/3 av kostnaden for å kjøpe dem ferdige. Nå er dette 8 år siden, kunne ha kjøpt dem ferdige i dag da jeg ikke har samme mulighet til hjelp.
Får du virkelig konstruksjonstegninger fra takstolprodusenten allerede ved tilbudsstadiet?
Jeg fikk ikke det da jeg bygde hus, han (eieren av takstolfirmaet) stakk innom og jeg fikk se på tegningene når vi diskuterte ulike ting, men jeg fikk ikke beholde dem.
I mitt tilfelle endte det med at jeg bestilte ikke bare de avanserte saxtakstolene, men også de mye enklere "w-stolene" fordi firmaet både hadde bra pris og var veldig hyggelige å gjøre forretninger med.
Jeg fikk ikke det da jeg bygde hus, han (eieren av takstolfirmaet) stakk innom og jeg fikk se på tegningene når vi diskuterte ulike ting, men jeg fikk ikke beholde dem.
I mitt tilfelle endte det med at jeg bestilte ikke bare de avanserte saxtakstolene, men også de mye enklere "w-stolene" fordi firmaet både hadde bra pris og var veldig hyggelige å gjøre forretninger med.
peternicklas
Utestengt
· halland
· 4 463 innlegg
peternicklas
Utestengt
- halland
- 4.463 innlegg