Noen som vet om man får lov til å bygge takstoler selv nå for tiden?
Hva jeg har hørt så må takstoler være CE merket nå.
Hvis de trenger å være CE merket, hva gjør man da om man vil bygge et ryggås tak?
 
Tror det var oppe tidligere at det er bare ting man selger som trenger å være ce merket dvs bygger du til deg selv er det OK.
 
Men du må likevel vise at de er riktig dimensjonert.
 
haavard skrev:
Men du må likevel vise at de er riktig dimensjonert.
I så fall burde man bare kunne vise frem svenskt trä´s lathund for dimensjonering
 
peternicklas
Du kan ikke CE merke en takstol da denne inngår som en del av et hus. Du må CE merke hele huset.
 
Skal vel være klassifisert virke også?? Går også an å spesialbestille takstoler.
 
Dimensionering gjør du enklest med hjelp av Takstolboken. Inneholder bl.a CD med program for beregning av de vanligste takstoltypene.
 
Det er sjelden verdt å lage sine egne takstoler.
Er billigere enn mange tror å bestille ferdige.

Bare et tips
 
Mikael_L
hantverkare1 skrev:
Det er sjelden lønnsomt å lage sine egne takstoler.
Det er billigere enn mange tror å bestille ferdige.

Bare et tips
Akkurat.
Små takstoler til bod og sånt kan være lønnsomt å spikre sammen selv, men ved spennvidder på 4-6 meter et sted pleier all gevinst å forsvinne og det gjenstår bare helt "ulønnede" arbeidstimer, om det nå ikke til og med blir et rent tap.

Dog kanskje litt OT.

Ellers tror jeg det er som pelle242 skriver.
 
Helt enig.

Bygde et verksted på 60 m2 og 45 graders takvinkel for et par år siden. Takstolene kostet ca. 15 tusen fra fabrikk.

Da var de beregnede, dokumenterte, utført i klassifisert virke og levert.

Skal man gjøre noe lignende selv, må man bygge en jig og i tillegg ha tilgang til en kran og en medhjelper. Det er ikke noe man håndterer med håndkraft akkurat.

En annen aspekt er sikkerhet, ansvar og forsikringer. Skulle det skje noe på grunn av feil beregnede takstoler, så ligger man dårlig an som ansvarlig konstruktør. Også fremtidige byggetillatelser for endringer kan være avhengige av at det finnes riktige beregninger og konstruksjonstegninger.

Kort sagt, kjøp dem ferdige.
 
Takstolene til garasjen min var ikke dyre i seg selv, men med frakten ble totalsummen så stor at jeg ville ha hatt 2-300 kr/t hvis jeg hadde laget dem selv.
Til bolighuset utgjorde frakten en mindre del, tømmeret en større del, og det ville ha tatt mye lengre tid å lage dem selv, så der var det ingenting å spare.
 
peternicklas
Har selv bygd alle takstoler til 4 forskjellige byggverk. Nå er det mindre takstoler, 6,5 m brede samt 2,2 m. høy var målet på den største. Det er ikke større problemer å gjøre det selv. Nå hadde jeg hjelp av 2 pensjonerte byggmestre så det gikk raskt. Dimensjonene er enkle å finne frem, be om et tilbud så får du dem gratis. Man får da også et prisbilde og kan regne på om det lønner seg å gjøre dem selv. Jeg gjorde mine for ca. 1/3 av kostnaden for å kjøpe dem ferdige. Nå er dette 8 år siden, kunne ha kjøpt dem ferdige i dag da jeg ikke har samme mulighet til hjelp.
 
  • Liker
Marw200
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Dimensjonene er enkle å få frem, be om et tilbud så får du dem gratis.
Noen grense for umoral må det vel likevel finnes når man gir andre tips og råd?!
 
Får du virkelig konstruksjonstegninger fra takstolprodusenten allerede ved tilbudsstadiet?
Jeg fikk ikke det da jeg bygde hus, han (eieren av takstolfirmaet) stakk innom og jeg fikk se på tegningene når vi diskuterte ulike ting, men jeg fikk ikke beholde dem.
I mitt tilfelle endte det med at jeg bestilte ikke bare de avanserte saxtakstolene, men også de mye enklere "w-stolene" fordi firmaet både hadde bra pris og var veldig hyggelige å gjøre forretninger med.
 
peternicklas
injonil skrev:
Noen grense for umoral må det vel uansett finnes når man gir andre tips og råd?!
Det kan man jo snakke om lenge. Deler de ut informasjonen gratis til meg uten at jeg har bedt om det så er det vel litt opp til dem. Nå kan jeg regne på dette selv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.