D
Jeg har en takvifte Thermex Newcastle 90. Dessverre kan jeg ikke bygge inn hele i taket siden jeg bare kan få opp viften 8-12 cm før takisoleringen hindrer for mye. Jeg har flatt tak på huset.

Jeg trenger å bygge en boks for viften. Jeg kommer til å bruke den med kullfilter siden jeg ikke vil lage hull i taket.

Hvilket materiale skal jeg bruke til å bygge boksen?

Viften vil blåse ut den innsugde luften i boksen, og jeg har forstått at MDF er veldig fuktfølsomt. Hva skjer med boksen ved for eksempel langkoking?

Kommer an på størrelse og plassering. Lettest synes jeg det ville vært å få festet noen 45x70 i bjelkelag og stikke dem ned så mye som trengs. Disse stolpene kles med gles eller plywood som deretter kles med gips.

Vi bygde en litt robust nedsenking for en takvifte med bølgeform og LED-lister. Bølgete nedsenket himling med synlige stendere og isolasjon, to personer i arbeidsklær ser opp, vinduer i bakgrunnen.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Det var et skikkelig prosjekt det der :)

D Derbyboy skrev:
De va ett jäkla projekt det där :)
Ikke tulle. Tror jeg la 600t på den kunden.
Tror uansett byggemåten er enkel og tilpassbar etter størrelse.

Jeg ville diskutere her eller med konstruktør om mulighetene for å ikke senke. Synes det blir mye penere.

D
Såklart hadde det beste vært å ikke senke. Men jeg har et flatt tak med.

gips 13mm
Råspont 20mm
Takstol 200mm
Luftspalte 50mm
Råspont 22mm
Takpapp

min takvifte bygger 192mm så jeg har ikke så mye valg. Funderer på å kanskje forsenke boksen 70-80mm men det innebærer jo 30-40mm mindre isolasjon akkurat der.

Kommer nok til å bruke kullfilter på den. Litt lite lyst til å lage hull i taket.

Takstol cc1200 med gulvbjelker mellom cc600?
Hvor stor er viften 500x600?

Gikk litt fort. Du har altså totalt 200mm isolasjon og det er der problemet ligger. Ikke at bjelker er i veien?

Beklager at jeg går off-topic, men 200mm takstol på et flatt tak høres litt merkelig ut. Burde være kraftigere.

D
Takstolene ligger dessverre litt forskjellig, typ cc80-cc110. Gulvet ligger cc60.

viften er en Thermex Newcastle 90, mål typ 50-60x90cm.

D
Nei bjelkene ligger perfekt over kjøkkenøya. Det er akkurat tykkelsen på taket som er problemet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.