Tenkte bygge et enkelt tak for utekjøkkenet så man kan stå under i regnet, gjorde en enkel skisse. Mellom fremre stolper er de ca. 3,8 m og sidene 2,5 m og tenkte bruke 95x95 stolper. Virker konstruksjonen ok eller noe jeg trenger å tenke på. Om noen har noen tips hvordan man skal feste bjelkene i stolpene på beste måte tar jeg gjerne imot det.
Hva har du tenkt å bruke for dimensjon på bjelkene i taket? Du trenger å ta hensyn til hvilken snøsone du bor i for å dimensjonere takbjelkene riktig.
Slik løsningen din ser ut nå, er det egentlig ganske lang spennvidde med 3,8 m. Det som vil skje er at alt vil bøye seg ned så det henger på midten med for svakt trevirke. Hvis det i tillegg blir mye snø, er det fare for brudd hvis du ikke har tenkt å bruke grovere dimensjoner. Det er trist med en ekstra stolpe i midten, men det kan eventuelt være nødvendig for at konstruksjonen skal tåle mye snø.
For å feste bjelkene i stolpene, sager du ut bjelkens mål i stolpens overkant (alternativt kan du redusere utskæringen med ca. 5 mm på begge sider, slik at bjelken stikker ut disse 5 mm fra stolpen, det blir litt penere). Så hvis du bruker for eksempel 45x145 trevirke, måler du 140 mm ned fra stolpens overkant og sager bort 40 mm i dybden. Deretter legger du bjelken i sporet som dannes og skrur gjennom stolpen og inn i bjelken.
Takk, målte på min skisse som ikke var helt riktig så det er egentlig 3,3 m spennvidde og befinner meg i snøsonen 3. Hadde tenkt meg bjelker 45x145. Mener du typ slik og så en vognbolt igjennom?
Takk, målte på min skisse hvilket ikke helt var riktig så er egentlig 3,3 m spennvidde og befinner meg i snøsone 3. Hadde tenkt meg lekter 45x145. Mener du typ sånn her og så en vognbolt igjennom?
[bilde]
Ja, akkurat så. Blir veldig bra med vognbolt igjennom, men det funker også med 6 eller 8mm skrue hvis du har det liggende. Hvorvidt 45x145 treverk er riktig dimensjon tør jeg ikke svare på. Det holder nok uansett, men som sagt er det risiko for nedbøyning, men den blir i det minste mindre nå hvis du bare har 3,3m spennvidde.
Har laget noen tak i samme stil i samme dimensjoner som du tenker, og de er fortsatt bra i dag 10+ år senere. Jeg holder til i snøsone 2 dog.
Er det noen her på forumet som vil regne på det kanskje?
Hei
Jeg var skråsikker på at jeg skulle bygge tak, men ombestemte meg da jeg innså at jeg ville ende opp med å stå i skyggen mange ganger i stedet for i solen.
Men drit i disse neggotankene for det er mye bra også med tak, man kan trekke ut strøm, ha et kjøleskap, vann og grillen står tørt.
Ja, du bør ha litt skråavstivere for å få stabilitet.
Ta vognskrue som kan etterstrammes.
Velg gjerne grovere enn 95x95, for det kommer til å se spinkelt ut.
Kult prosjekt, stå på og lykke til.
/Workingclasshero