4.619 lest ·
20 svar
5k lest
20 svar
Bygge støpeform 400mm diameter
En plate OSB og litt restvirke funker. Vil du ha det billig så dra til en loppis og kjøp de skitneste dype bokhyllene/skapene etc laget av plate materiale alternativt let etter annonser på gis bort, en Billy bokhylle burde for eksempel være nok.
Bra idé. Fikk tak i en bit 90x0.4 de hadde kastet. Da den er for kort så valgte jeg å støpe en større plate under og typ 10 cm opp i røret. Tenkte jeg kunne få bort det senere for å heve det, men får ikke løsnet det. I og med at det står i et dypt hull så er det ikke så lett å komme til for å bende osv. Er det noen problemer hvis jeg skulle fortsette å støpe der og la et rør i stålplate stå i bakken? Eller må jeg prøve å få det opp? Kanskje det også var en dum idé å støpe i to omganger...mexitegel skrev:
Grav et hull og plasser en firkant av treverk de siste 10-15 cm opp gjennom plenen. Støp direkte ned i bakken. Trenger ikke være mer komplisert enn det. MvhP Pyrdon skrev:Hei,
Trenger å støpe fundament for flaggstang. Skal være 1.2m høyt og 0.4m i diameter. Finner ingen slike store støpeformer. Bygger man lett en slik selv av vilkårlig tre eller kan man for eksempel forme en plexiglassplate eller noen plater eller lignende?
Støper man i så fall 1.2m i ett drag, eller gjør man det i omganger?
Nei, det er vel ikke noe problem med å la det stå i jorden. Det vil ruste bort med tiden, delen over jorden kan du jo kappe bort med vinkelsliper om utseendet er viktig.P Pyrdon skrev:Bra idé. Fikk tak i en bit 90x0.4 de hadde kastet. Da den er for kort så valgte jeg å støpe en større plate under og typ 10cm opp i røret. Tenkte jeg kunne få bort det senere for å heve det, men får ikke løs det. Siden det står i et dypt hull er det ikke så lett å komme til for å bende osv. Er det noen problemer om jeg skulle fortsette å støpe der og la et rør i stålplate stå i jorden? Eller må jeg forsøke å få det opp? Kanskje også var en dum idé å støpe i to omganger...
Da det er gravd med maskin samt håndgravd samt veldig steinete mark så er hullet ganske "stygt". Skulle gå åt veldig mye betong isåfall..N Nickesågen skrev:
Klikk her for å svare