Jeg sitter akkurat nå og grubler på - merk at jeg er amatør! - hvordan man enklest skal konstruere noen detaljer på huset vårt og kom da til å tenke på at man burde kunne bruke lettbetongblokker med høy styrke for å bygge bærende "søyler".

Jeg har sett dette innvendig i et lettbetonghus så det burde vel fungere like bra utvendig eller? I mitt tilfelle ville det bli som støtte til en (støpt) balkong.

Hva sier dere, er det en sprø idé eller en billig måte å fikse stabile søyler på? At søylene dessuten ville bli rektangulære (med mindre man sager til blokkene) kanskje bare ville se ekstra pent ut eller hva tror dere? :)

Se bildet for å se hvilke søyler det er jeg henviser til.

• Byggetegning av et moderne hus med rektangulære søyler og balkonger laget av lettbetong.
Det går definitivt å gjøre. Sørg bare for at de blir korrekt dimensjonert etter den lasten de skal bære.

Sjekk hvordan du gjør med armering. Jeg mener å huske at det finnes blokker som har hull for vertikal armering og at man da fyller sement i samme hull. Bare tenker høyt, ikke helt mitt felt kjenner jeg.
/CC

chris47 skrev:
Sjekk opp hvordan du gjør med armering. Jeg mener å huske at det finnes blokker som har hull for vertikal armering og at man da fyller sement i samme hull. Bare tenker høyt, ikke helt mitt felt føler jeg.
/CC
Ah, denne evige armering. Det er der en amatør går bet når man sitter og tenker høyt! Antar at den trengs for at man ikke skal risikere å velte søylen hvis man løper inn i den, eller? :)

Ja, nettopp. Jeg tror heller ikke at man bruker leca-blokker til søyler, det er nok heller betongblokker, men som sagt, ikke mitt område. Kanskje noen eksperter på området biter på tråden. Prøv å poste den i markarbeid, der finnes det mange betongeksperter vet jeg.
/CC