Jeg sitter akkurat nå og grubler på - merk at jeg er amatør! - hvordan man enklest skal konstruere noen detaljer på huset vårt og kom da til å tenke på at man burde kunne bruke lettbetongblokker med høy styrke for å bygge bærende "søyler".

Jeg har sett dette innvendig i et lettbetonghus så det burde vel fungere like bra utvendig eller? I mitt tilfelle ville det bli som støtte til en (støpt) balkong.

Hva sier dere, er det en sprø idé eller en billig måte å fikse stabile søyler på? At søylene dessuten ville bli rektangulære (med mindre man sager til blokkene) kanskje bare ville se ekstra pent ut eller hva tror dere? :)

Se bildet for å se hvilke søyler det er jeg henviser til.

• Byggetegning av et moderne hus med rektangulære søyler og balkonger laget av lettbetong.
Det går definitivt å gjøre. Sørg bare for at de blir korrekt dimensjonert etter den lasten de skal bære.

Sjekk hvordan du gjør med armering. Jeg mener å huske at det finnes blokker som har hull for vertikal armering og at man da fyller sement i samme hull. Bare tenker høyt, ikke helt mitt felt kjenner jeg.
/CC

chris47 skrev:
Sjekk opp hvordan du gjør med armering. Jeg mener å huske at det finnes blokker som har hull for vertikal armering og at man da fyller sement i samme hull. Bare tenker høyt, ikke helt mitt felt føler jeg.
/CC
Ah, denne evige armering. Det er der en amatør går bet når man sitter og tenker høyt! Antar at den trengs for at man ikke skal risikere å velte søylen hvis man løper inn i den, eller? :)

Ja, nettopp. Jeg tror heller ikke at man bruker leca-blokker til søyler, det er nok heller betongblokker, men som sagt, ikke mitt område. Kanskje noen eksperter på området biter på tråden. Prøv å poste den i markarbeid, der finnes det mange betongeksperter vet jeg.
/CC

Vanligvis pleier man å armere alle slags søyler fordi selv om materialet tåler en viss belastning vertikalt, kan man oppleve såkalt knekk. Jo smalere og lengre søylen er, desto større risiko for knekk. Hadde det vært runde søyler, kunne du ha støpt slike ved hjelp av papprør (finnes i forskjellige diametere). Selvfølgelig med armeringsjern innstøpt. Snakk først med din konstruktør om hvordan han ser på saken fra et holdbarhetsperspektiv.

isolde skrev:
Vanligvis pleier man å armere alle slags søyler på grunn av at selv om materialet tåler en viss belastning vertikalt, så kan man risikere å få såkalt knakkfall.
Knakkfall. Interessant - et nytt ord å utforske på nettet :)
Hadde det vært runde søyler kunne du ha støpt slike ved hjelp av papprør (finnes i ulike diametre). Selvfølgelig med armeringsjern innstøpt.
Hør først med din konstruktør om hvordan han ser på saken fra et styrkesynspunkt.
Papprør høres kostnadseffektivt ut og dermed i min smak! Jo, jeg skal engasjere en konstruktør snart, men vil ha litt kontroll og ideer først, slik at man i det minste kan være med og kaste litt ideer.

Jo det der med den evige armeringen... Akkurat som nevnt så trengs den ekstra mye (og korrekt) spesielt for søyler fordi de tåler masse av ren vertikal last men ikke mye om det blir litt skrå last. Ikke ofte man ser søyler/stolper knuses, de velter simpelthen.

Men avhengig av stil så er det vel tre fornuftige alternativer å mure opp med armerte blokker, støpe i rør (selv om jeg personlig ikke har sett så høye søyler støpt i rør?) eller kle inn en stål- eller trebjelke med passende materiale. Jeg tror at den rette veien er å velge hvordan dere vil at søylen skal se ut, og deretter kan nok en konstruktør hjelpe dere med dimensjonering og kostnadseffektiv konstruksjon.

Selv om jeg ser meg som ganske hendig og er "gymnasieingenjör" i byggeteknikk, ville jeg ikke gi meg i kast med å lage en slik søyle selv eller ta sjanser på noe billig, så det er bra å se at dere har klart for dere å ansette en konstruktør. Jeg kan gjerne konstruere en liten trapp eller så hjemme, men gjør man feil på en slik søyle, så blir det jo en dødsfelle... Jeg tror enkelt og greit at dere mest trenger å velge stil så følger det byggetekniske automatisk.

zachris skrev:
Knekktap. Interessant - et nytt ord å utforske på nettet :)

Papperør høres kostnadseffektivt ut og dermed i min smak! Jo, jeg skal ansette en konstruktør snart, men vil ha litt oversikt og ideer først så at man i det minste kan være med og kaste litt ideer rundt.
Går også å kjøpe "ferdige" søyler

Badger skrev:
Går även att köpa "färdiga" pelare
Jaså? Ferdigstøpte altså, eller mener du stålpelare?

zachris skrev:
Jaså? Ferdigstøpte altså, eller mener du stålstolper?
Ferdigstøpte. Går an å få tak i fra Lindén Villan - veien til ditt drømmehjem.

Bekymringen ville være transporten og oppsettingen. Tunge gjenstander er det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.