Jeg bare lurer på hvor lette er lettbetongblokker?
Ønsket om å bygge eget nesten helt selv er jo sterkt hos mange, men altfor mange har stupet på veien i slitet.
Om lettbetong er lett, hva er da tungt, dører, vinduer, takstoler, bjelkelag og mørtel, hva mer?
Systemet å bygge plastblokker og ha betong i, er det lett og bra?
Ønsket om å bygge eget nesten helt selv er jo sterkt hos mange, men altfor mange har stupet på veien i slitet.
Om lettbetong er lett, hva er da tungt, dører, vinduer, takstoler, bjelkelag og mørtel, hva mer?
Systemet å bygge plastblokker og ha betong i, er det lett og bra?
For å få god isolasjon i huset trenger du å mure med 40 (eller muligens 35) cm tykke blokker. De er garantert ikke lette, jeg vet ikke helt hva de veier, men man pleier å bruke løfteroboter når man murer hus profesjonelt nå for tiden. Mure lettbetong er nok ikke noe for hjemmefikseren (eller er det noen her som har gjort det?)
Hei
Nå skal jeg ikke stikke ut haka altfor mye, men:
Jeg har murt opp en kjeller der ytterveggene er 35 cm tykke og blokkene veier Ca. 30 kg/st. Karene på byggevarehuset regnet ut at bare ytterveggene veier Ca. 27 tonn .
Deretter kommer innerveggene med sine (fjantete) 19 blokker. Ingen løftehjelp her nei.
Jo forresten. Når bjelkene (som veier ca 80 kg/stk) skulle på plass var vi to som satte dem på plass
At det gikk som en dans på roser ville jeg ikke påstå. Jeg fikk raskt vite hvilke muskler jeg ikke hadde trent (ALLE), men det gikk.
Neste steg er å lime lettbetongblokkene.
Disse er 36,5 cm tykke, men veier mindre og har "håndtak" på sidene.
Så er det jo ferdigblandet lim som brukes til lettbetong, og da slipper man å blande mørtel som tar på kreftene.
Jeg innbiller meg at lettbetongen blir betydelig lettere å jobbe med.
Men det lar jeg være usagt.
Det føles som at OM jeg skulle stumpe ville det bli ved kjellerbygget eller grunnlaget, men som sagt, det gikk det også.
Litt bilder finnes på den dårlig oppdaterte hjemmesiden i blått til venstre under Homer.
Said
(som liker å mure
)
Nå skal jeg ikke stikke ut haka altfor mye, men:
Jeg har murt opp en kjeller der ytterveggene er 35 cm tykke og blokkene veier Ca. 30 kg/st. Karene på byggevarehuset regnet ut at bare ytterveggene veier Ca. 27 tonn .
Deretter kommer innerveggene med sine (fjantete) 19 blokker. Ingen løftehjelp her nei.
Jo forresten. Når bjelkene (som veier ca 80 kg/stk) skulle på plass var vi to som satte dem på plass
At det gikk som en dans på roser ville jeg ikke påstå. Jeg fikk raskt vite hvilke muskler jeg ikke hadde trent (ALLE), men det gikk.
Neste steg er å lime lettbetongblokkene.
Disse er 36,5 cm tykke, men veier mindre og har "håndtak" på sidene.
Så er det jo ferdigblandet lim som brukes til lettbetong, og da slipper man å blande mørtel som tar på kreftene.
Jeg innbiller meg at lettbetongen blir betydelig lettere å jobbe med.
Men det lar jeg være usagt.
Det føles som at OM jeg skulle stumpe ville det bli ved kjellerbygget eller grunnlaget, men som sagt, det gikk det også.
Litt bilder finnes på den dårlig oppdaterte hjemmesiden i blått til venstre under Homer.
Said
(som liker å mure
Klikk her for å svare