I stedet for å behandle og så lakkere svart blankt, vurderer jeg å la grindstolper og grinder få rustfarge i stedet. Deretter behandle med kokt linolje med noen års mellomrom.
Ruster det opp eller holder det i mange år uansett?
Jeg ser for meg noe i denne stilen, men både grinder og stolper i stål
Hvis det er massivt materiale, vil det nok holde i mange år før det ruster i stykker. Men husk at det ikke er noe gøy å komme i kontakt med rust når man har rene fine klær.
Om det er massivt materiale så holder det nok i mange år før det ruster i stykker.
Men husk at det ikke er noe gøy å komme i kontakt med rust når man har rene fine klær.
Blir hule rør til stamme og gitter. Kanskje ruster slutt innenfra ut og altfor fort?
Cortenstål er jo stort sett til for å stå og ruste på en pen måte, men kommentaren før om kontakt med klær bør vurderes
Hvordan ser priser og tilgang på rør og annet ut i cortenstål?
Svindyrt og mindre å velge på eller finnes det meste tro. Kommer til å trenge plattjern 4mm gods eller så, 15mm rør og kanskje firkantjern 30-40mm.
Tenk på at bortsett fra "fine" arkitekter, så mener mange at noe som er rustent viser på manglende vedlikehold. Det sender signalet om at objektet er vanskjøttet, enten fordi eieren ikke vet hvordan man gjør det, eller har sluttet å bry seg....
Tenk på at bortsett fra "fine" arkitekter, så mener mange at noe som er rustent viser på manglende vedlikehold. Det gir signaler om at objektet er vanstelt, enten på grunn av at eieren ikke vet hvordan man gjør, eller har sluttet å bry seg....
Bra innspill. Men jeg er ikke den som bryr meg så mye om andres mening om hva som er fint hjemme hos meg. Der har jeg retten til å bestemme heldigvis
Thomas_Blekinge skrev:
Overflaterust er jo en ting. Men der rørene går i bakken er det risiko for gjennomrust, spesielt om nabohunden pleier å tisse på det.
Har støpte betongfundamenter i bakken allerede så jeg kommer opp og bort et stykke fra jorden. Ingen hunder som kommer til å tisse på disse da jeg ikke har naboer.
Men det er kanskje dumt å legge ned en masse sveisejobb og så er grindene slutt om 15-20 år? Da er det kanskje like greit å behandle alt og deretter få svartlakkert.