17.318 lest ·
6 svar
17k lest
6 svar
Bygge "portal" av gammel døråpning, samt innbygging av Rør
Hei på dere!
Holder på og renoverer en leilighet litt, har fjernet to dørposter og skal bygge en pen portal av disse tenkte jeg... Jeg har litt ideer om hvordan jeg skal gjøre det, men kunne trenge litt innspill!
Dørhullet ser slik ut etter at jeg nettopp har revet karmene..
Har fylt med sparkel litt for å fylle opp de verste hullene
http://img223.imageshack.us/my.php?image=photoue6.jpg
http://img237.imageshack.us/my.php?image=photo2ue5.jpg
Min tanke var å sette en planke, kanskje MDF, rundt hele hullet, på flatene som titter inn mot dørhullet altså. Jeg tenkte at planken skulle få være litt for bred slik at jeg deretter kan sette lister på veggene, sparkle, slipe og male. MDF bitene tenkte jeg man skulle feste med distanser som enten skrus inn i veggen eller kanskje limes opp med type PL400. På den måten kan jeg distansere opp en fin og rett portal som jeg deretter fester bitene i..
Se skisse (portalen sett nedenfra):

Høres det ut som en god måte?
Mitt andre spørsmål gjelder et rør.
I et av hjørnene i gangen går det et avløpsrør som jeg må bygge inn på en eller annen måte..
Hvordan ville dere gjort det?
Bygge en "boks" rundt det, eller kanskje lage en skrått hjørne?
Holder på og renoverer en leilighet litt, har fjernet to dørposter og skal bygge en pen portal av disse tenkte jeg... Jeg har litt ideer om hvordan jeg skal gjøre det, men kunne trenge litt innspill!
Dørhullet ser slik ut etter at jeg nettopp har revet karmene..
Har fylt med sparkel litt for å fylle opp de verste hullene
http://img223.imageshack.us/my.php?image=photoue6.jpg
http://img237.imageshack.us/my.php?image=photo2ue5.jpg
Min tanke var å sette en planke, kanskje MDF, rundt hele hullet, på flatene som titter inn mot dørhullet altså. Jeg tenkte at planken skulle få være litt for bred slik at jeg deretter kan sette lister på veggene, sparkle, slipe og male. MDF bitene tenkte jeg man skulle feste med distanser som enten skrus inn i veggen eller kanskje limes opp med type PL400. På den måten kan jeg distansere opp en fin og rett portal som jeg deretter fester bitene i..

I et av hjørnene i gangen går det et avløpsrør som jeg må bygge inn på en eller annen måte..
Bygge en "boks" rundt det, eller kanskje lage en skrått hjørne?
Sist redigert:
Hei!pwrdesign skrev:Hei på dere!
Holder på og renoverer en leilighet litt, har fjernet to dørkarmer og skal bygge en pen portal av disse tenkte jeg...Jeg har litt ideer om hvordan jeg skal gjøre det men trenger litt input!
Døråpningen ser ut slik etter at jeg nettopp har revet karmene..
Har fylt litt for å dekke de verste hullene.
[lenke]
[lenke]
Min tanke var å sette en planke, kanskje MDF, rundt hele åpningen, på flatene som vender mot døråpningen altså. Jeg tenkte at planken kunne være litt for bred så jeg kan sette lister på veggene, sparkle, slipe og male. MDF-bitene tenkte jeg å sette fast med distanser som enten skrus inn i veggen eller kanskje limes opp med type PL400. På den måten kan jeg distansere en pen og rett portal som jeg så fester bitene i.
[bild][bild]
Høres dette ut som en bra måte?
Bygget en "boks" rundt det, eller kanskje laget et skrått hjørne?
Spennende prosjekt. Jeg har selv bygget lignende "portal" i både lettbetong og gipsvegg. Jeg gjorde i begge tilfellene på nesten samme måte.
1, Skaff veldig rette byggregler. La dem tørke inne hos deg til ditt innendørsklima, så lenge som mulig
2, Utfør vendelimning med forspenning som beskrevet i 2. innlegg i denne tråden: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74328-bygga-doerr-som-inte-slar-sig.html Det er virkelig en toppenmetode! Nå har du fine rette regler.
3, Kløyv reglene slik at de er 45*bredden på veggen (viktig altså at du ikke har kjøpt for svake regler fra starten, da vendelimning med forspenning tar bort tykkelsen av et sagblad).
4, Fest reglene med for eksempel karmskrue eller skrue og plugg i veggen (både på sidene og oppover såklart). Her er det ekstremt viktig at det blir loddrett og vannrett på alle kanter, men også, noe som kanskje ikke er like åpenbart, at reglen ikke "vrir seg". Hva jeg mener med det håper jeg fremgår av vedlagt worddokument, "Portal 1". Hvis det er noen form for risiko at fukt kan trenge opp nedenfra så er det aktuelt med underlagspapp under, eller å slippe reglen noen cm fra gulvet.
5, skal du ha felles, terskelløst gulv mellom rommene, for eksempel parkett, så legg dette nå. Naturligvis med sedvanlige avstander til veggene, dvs reglene i dette tilfellet. Dette kan også gjøres før punkt 4.
6, Kle nå alt sammen med MDF. Det blir best å kle så skøyten blir synlig når man står inne i portalen og "ser inn i betongveggen", dvs hele biter ut mot de respektive rommene. Lim med vanlig trelim, innendørsvarianten har jeg brukt, vet at noen foretrekker uttrelim, fordi det tillater litt bevegelse, men jeg synes innendørstrelim har fungert bra. Skru, med forsenket skruer og forborede hull. Skru i både regel og forsiktig i "vekstveden" på MDF-platen i midten.
7, hvis du har målt riktig og vært nøye vil nå MDF-platen dekke reglen og avstanden mellom eksisterende betongvegg og reglen, samt gå noen cm ut på betongveggen (avhengig av hvor bred MDF-remsen du vil ha). Lim eller skru dog ikke MDF-remsen i betongveggen, la den bare ligge tett inntil. Dels sitter MDF-remsen allerede fast helt tilstrekkelig, dels slipper du problemer hvis det av en eller annen grunn skulle forekomme bevegelser mellom betongveggen og reglen. Som sagt, er du nøye, og betongveggen noenlunde rett så ligger MDF-remsen tett mot veggen. En veldig liten strimmel latex i hjørnet mellom MDF-remsen og betongveggen kan være en idé, men i et senere stadium. MDF-remsen lar du gå ned og møte gulvet, det trengs ingen lister eller lignende. Husk å forsiktig avfase hjørnene på MDFen så tåler det mer og malingen fester bedre. Trenger dog ikke være mye.
8, grunmale, sparkle, slipe, male etc.
Sist redigert:
Tenk på at kitchy ting som portaler, oransje kjøkkenskap og også plastparkett gjør leiligheten mindre attraktiv og senker verdien om du skal selge, det blir dårlig budrunde siden spekulanter heller venter til et annet objekt før de byr.
Medlem
· Västerbotten
· 839 innlegg
Eh, hadde det vært en pizzeriaportal kunne jeg forstått din pekefinger holmertz, men en helt vanlig rett portal? Hva er det som er kitchy med det?
Henger ikke heller helt med? 
VI skal legge fint italiensk flisgulv i kjøkken, gang og garderobe, skapdørene i kjøkkenet er hvite og portalen blir hvit og stilren
Tror derimot det ØKER verdien sammenlignet med å ha masse karmer sittende overalt
Uansett...
Har begynt å lime opp distanser nå med PL400, tror det blir bra!
Rett blir det faktisk også!
Tenkte å grunne distansene før jeg monterer MDF-listen.
Tenkte også å kjøpe ferdigmalte hvite lister til å kle inn portalen med, tror det blir et penere sluttresultat (og enklere) enn å sparkle, grunne og male.
Mvh Patrik
VI skal legge fint italiensk flisgulv i kjøkken, gang og garderobe, skapdørene i kjøkkenet er hvite og portalen blir hvit og stilren
Tror derimot det ØKER verdien sammenlignet med å ha masse karmer sittende overalt
Uansett...
Har begynt å lime opp distanser nå med PL400, tror det blir bra!
Rett blir det faktisk også!
Tenkte å grunne distansene før jeg monterer MDF-listen.
Tenkte også å kjøpe ferdigmalte hvite lister til å kle inn portalen med, tror det blir et penere sluttresultat (og enklere) enn å sparkle, grunne og male.
Mvh Patrik
Hei! Har et lignende prosjekt på gang. Har du muligens noen bilder på hvordan det ble?pwrdesign skrev:
Hei alle sammen!
Holder på med å renovere en leilighet litt, har fjernet to dørkarmer og skal bygge en pen portal av disse tenkte jeg... Jeg har noen ideer om hvordan jeg skal gjøre det, men trenger litt innspill!
Døråpningen ser slik ut etter at jeg nettopp har revet karmene..
Har fyllingssparklet litt for å fylle opp de verste hullene
[lenke]
[lenke]
Min tanke var å sette en planke, kanskje MDF, rundt hele åpningen, på overflatene som ser inn mot døråpningen altså. Jeg tenkte at planken skulle få være litt for bred sånn at jeg deretter kan sette lister på veggene, sparkle, slipe og male. MDF-bitene tenkte jeg man skulle feste med distanser som enten skrus inn i veggen eller kanskje limes opp med noe som PL400. På den måten kan jeg distansere opp en stilig og rett portal som jeg deretter fester bitene i..
[bild][bild]
I ett av hjørnene i gangen går det et avløpsrør som jeg må bygge inn på en eller annen måte..
Bygge en "boks" rundt det, eller kanskje lage et skrått hjørne?
Klikk her for å svare