Hei! Jeg har en dårlig kjøkkeninngang på mitt lille hus bygget i 1908. Jeg vil rive den ned og bygge en ny større inngang. Problemet jeg funderer over er at den nye bygningen ville havne over en gravd steinsatt brønn, som ligger akkurat i kanten på den gamle inngangen. (Grunnen ligger litt på brønnens ene kant) Hva gjør jeg? Fyller igjen? Lar brønnen være der og har luke i gulvet!?
Lurer også på om jeg kan lage den nye grunnen parallelt med den gamle kjellerveggen som finnes under bolighuset. Altså - kjeller under bolighuset men bare torpargrunn på den nye tilbygget/kjøkkeninngangen. Takk for svar.
Maggis57

• Gammel husvegg med sprukket fundament, gresslagt område foran, med wirekurv som dekker en stensatt brønn ved siden av huset.
  • Utsiden av en liten, hvitmalt kjøkkendør på et gammelt hus. En trapp, nettinggjerde og blomsterpotter er synlige. Gress og trær i bakgrunnen.
Du skriver ikke om brønnen er vannfylt eller ei.
Om du skal bygge over brønnen så gjelder det at tilbyggens grunnkonstruksjon er så konstruert at den. er selvbærende over brønnen siden den jo ikke er laget for å bære vekten av en bygning. Selv om du fyller igjen brønnen så er jo bæreevnen ikke helt sikret.
Det gjelder jo også å ta hensyn til fuktproblematikken om det står vann nede i brønnen. Selv om du fyller igjen så kommer det jo til å være væske i bunnen.

Jeg synes du skal ta dette med en konstruktør som uansett trenger å se over resten av konstruksjonen i tilbygget.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.