Hei, hvis man skal bygge en plattform 30 cm bred som kan legges oppå et par bukker, med helst 2,5-3 m avstand, hva er da den smaleste dimensjonen på treverk (helst trykkimpregnert) slik at det blir lett å bære/håndtere, og skal tåle en vekt på maks 115 kg.
Tenker at man under trenger å sette noe slags tverrgående for å stive opp litt, men også for å holde sammen bordene.
Skal ha dem til når jeg klipper hekk, og trenger å komme litt opp 😁
Tenker at man under trenger å sette noe slags tverrgående for å stive opp litt, men også for å holde sammen bordene.
Skal ha dem til når jeg klipper hekk, og trenger å komme litt opp 😁
Når jeg gjorde noe lignende for å komme opp ved en trapp for tapetsering, bygde jeg som en stige av 95x45. Så la jeg en sponplate på.
Du kan jo ha slankere dimensjoner enn ved f.eks. terrassebygging i forhold til spennvidden siden det ikke gjør noe om det svikter litt.
Andre alternativer er en tredje bukk for å halvere spennvidden eller en hekksaks på skaft om det ikke er altfor høyt.
Du kan jo ha slankere dimensjoner enn ved f.eks. terrassebygging i forhold til spennvidden siden det ikke gjør noe om det svikter litt.
Andre alternativer er en tredje bukk for å halvere spennvidden eller en hekksaks på skaft om det ikke er altfor høyt.
Vi hadde tre stokker som var limt og skrudd sammen for å få bredden. 30 cm er litt vel smalt. I dag ville jeg sannsynligvis satt 45x70 eller 45x95 ytterst for å gjøre det hele mindre bøybart, delvis fordi jeg veier dobbelt så mye som da jeg begynte å bruke planken under oppveksten min. Gjør den lengre så har du mer vektstang på "bortsiden" av støtten. Min far bygde en trappestige som fungerte i forskjellige høyder og også som trappestige uten planken. Planken ble ekstra benk ved større fester.
En tredje bukk er jo ikke et dumt alternativ da det blir lettere å flytte dem med 🤔 Dette skal tenkes på, så man kan gå ned på lettere landganger 😁P proffsrik skrev:Når jeg gjorde noe lignende for å komme opp ved en trapp for tapetsering, bygget jeg som en stige av 95x45. Så la jeg en sponplate på.
Du kan jo ha tynnere dimensjon enn ved f.eks. terrassebygging i forhold til spennvidden siden det ikke gjør noe om det svikter litt.
Jeg tenkte å lage 2 stk så jeg totalt får 60 bredde, for å få ned vekten på dem. Derav 30cm 😁Z z_bumbi skrev:Vi hadde tre lekter som var limt og skrudd i hverandre for å få bredden. 30 cm er litt vel smalt.
I dag ville jeg trolig satt 45x70 eller 45x95 ytterst for å gjøre det hele mindre bøybart, delvis fordi jeg veier dobbelt så mye som da jeg begynte å bruke planken under oppveksten.
Gjør den lengre så har du mer vektstang på "bortsiden" av støtten.
Min far bygde en trappestige som fungerte i forskjellige høyder og også som trappestige uten planken. Planken ble ekstra benk ved større fester.
Med 3 bukker må underlaget være relativt flatt. Ellers får du en vippebrett. Treverket kan jo gi litt etter, så hvis de skal stå på en jevn gressplen er det nok ok. Men ikke hvis det er mer utfordrende.
I stedet for en tredje bukk kan du prøve med bare ett støtteben. Det trenger bare ta vertikal kraft, så trenger ikke kunne stå selv.
Jeg ville bygget en u-balk av plate materiale og to 95-120x45. Tenk på hvor du vil kunne lagre den senere, sponplate og OSB tåler fuktighet veldig dårlig. Kryssfiner eller limtre håndterer det bedre men bør stå under tak.
Eller så kjøper du en brukt stige i stål og sager til en plate som kan legges mellom de vertikale støttene. Da får du en ekstra stige uten at det tar mer plass.
I stedet for en tredje bukk kan du prøve med bare ett støtteben. Det trenger bare ta vertikal kraft, så trenger ikke kunne stå selv.
Jeg ville bygget en u-balk av plate materiale og to 95-120x45. Tenk på hvor du vil kunne lagre den senere, sponplate og OSB tåler fuktighet veldig dårlig. Kryssfiner eller limtre håndterer det bedre men bør stå under tak.
Eller så kjøper du en brukt stige i stål og sager til en plate som kan legges mellom de vertikale støttene. Da får du en ekstra stige uten at det tar mer plass.
Der har du jo svaret! Jeg har for bøvelen en 3m aluminiumsstige, jeg trenger bare legge planker i og bruke som ramme.G g.kraft skrev:Med 3 bukk må underlaget være relativt flatt. Ellers får du en vippeplate. Treverket kan jo svikte litt så skal de stå på en jevn gressplen er det nok ok. Men ikke om det er mer utfordrende.
I stedet for en tredje bukk kan du prøve med bare et støtteben. Det trenger bare ta vertikal kraft, så trenger ikke kunne stå selv.
Jeg ville bygget en u-bjelke av plate- eller trevirke og to 95-120x45. Tenk på hvor du vil kunne oppbevare den senere, sponplate og osb tåler fukt veldig dårlig. Finer eller limtre tåler det bedre, men bør stå under tak.
Eller så kjøper du en brukt stige av stål og sager til en plate som kan legges mellom de vertikale støttene. Da får du en ekstra stige uten at det tar mer plass.
Klikk her for å svare