Hei,
Jeg vurderer å begynne med å bygge en plassbygd bokhylle i MDF. For å feste hyllene tenkte jeg å spikre fra sidene. So far so good?
Problemet blir at når hyller havner på samme nivå så trenger jeg to plater i bredden. Min tanke er å løse dette ved å bruke forskjellige tykkelser der jeg tenkte å lime 2x10mm som sider og så bruke 22mm for hyllene.
Jeg er helt grønn på dette, så spørsmålet mitt til dere er om dere tror dette blir en bra konstruksjon eller om jeg bør tenke om?
Takk på forhånd!
Jeg vurderer å begynne med å bygge en plassbygd bokhylle i MDF. For å feste hyllene tenkte jeg å spikre fra sidene. So far so good?
Problemet blir at når hyller havner på samme nivå så trenger jeg to plater i bredden. Min tanke er å løse dette ved å bruke forskjellige tykkelser der jeg tenkte å lime 2x10mm som sider og så bruke 22mm for hyllene.
Jeg er helt grønn på dette, så spørsmålet mitt til dere er om dere tror dette blir en bra konstruksjon eller om jeg bør tenke om?
Takk på forhånd!
Det virker enklere å spikre eller skruve skrått nedenfra i stedet. Med riktig vinkel kan du feste hylleplan nummer to uten å gå gjennom overflaten. Husk å forbore når du er i "endetre" på mdf. Du vil uansett måtte sparkle før du maler, så noen ekstra spiker gjør ingen forskjell.
Beste svar
Spiker i MDF tror jeg er vanskelig - tenker at spikeren lett drar skjevt og sprekker platen eller stikker frem. Bedre med lim og skruer etter mitt syn. Og som nevnt ovenfor: forbor i endetre, ellers stor risiko for at platen fliser opp.dusty skrev:
Hei,
Jeg tenkte å begynne å bygge en plassbygd bokhylle i MDF. For å feste hyllene tenkte jeg å spikre fra sidene. So far so good?
Problemet blir at når hyller havner på samme nivå så trenger jeg to plater i bredden. Min tanke er å løse dette ved å bruke forskjellige tykkelser hvor jeg tenkte å lime 2x10mm som sider og så bruke 22mm for hyllene.
Jeg er helt grønn på dette så mitt spørsmål til dere er om dere tror dette blir en bra konstruksjon eller om jeg bør tenke om?
Takk på forhånd!
Når det gjelder konstruksjonen kan jeg anbefale å lage separate hylleavsnitt som deretter settes ved siden av hverandre og feste til hverandre. Tenk Ikea Billy som settes ved siden av hverandre... Da kan du enkelt ha hyller på samme høyde. Blir også enkelt å bygge hver seksjon for seg og så sette på plass.
Den doble kanten mellom to seksjoner dekkes med en passende list. Avhengig av hvilken stil du vil ha, kan forskjellige dekk-lister velges - fra en enkel med kun avrundede hjørner til en med mer profil/snekkerglede. Du slipper også problemet at 'endetréet' på MDF-en suger mer maling. Dog gjenstår det problemet på hyllenes endetré...
Ønsker du absolutt å ha samme tykkelse i hyllene og gavelen, må du akkurat som du har tenkt eksperimentere med forskjellige tykkelser i utgangsmaterialet. 10mm tykk gavemateriale føles spontant litt spinkelt, men det avhenger selvfølgelig av hyllens høyde og hyllenes spennvidde.
Kan også tipse om å la byggehandelen sage opp platene i riktig bredde. Pleier å koste rundt 25 kr per snitt, men med litt planlegging så trengs det ikke så mange snitt, og resultatet blir vesentlig bedre enn det du selv får til (om du ikke har et godt utstyrt snekkerbod hjemme).
Takk for et topp svar. Jeg skal nok følge dine råd til punkt og prikke. Kommer forhåpentligvis tilbake om en måned med sluttresultat.A aekeberg skrev:Spiker i MDF tror jeg er vanskelig - tenker at spikeren lett drar skjevt og sprekker platen eller stikker fram fra hylleplanet. Bedre med lim og skruer etter min mening. Og som nevnt over: forbor i endetre ellers stor risiko for at platen flises opp.
Når det gjelder konstruksjonen, kan jeg anbefale å lage separate hyllemoduler som deretter settes ved siden av hverandre og festes i hverandre. Tenk Ikea Billy som settes ved siden av hverandre... Da kan du enkelt ha hylleplan på samme høyde. Det blir også enkelt å bygge hver seksjon for seg og deretter sette den på plass.
Den doble kanten mellom to seksjoner dekkes med en passende list. Avhengig av hvilken stil du vil ha, kan forskjellige dekkelist velges - fra en enkel med bare avrundede hjørner til en med mer profil/snikkerglede. Du unngår også problemet med at 'endetre' på MDF-en suger mer maling. Dog gjenstår problemet på hylleplanenes endetre...
Vil du absolutt ha samme tykkelse i hylleplan og gavl, må du akkurat som du tenkte eksperimentere med ulik tykkelse i utgangspunktet. 10mm tykk gavlmateriale føles spontant litt spinkelt, men det avhenger selvfølgelig av hyllens høyde og hylleplanenes spennvidde.
Kan også tipse om å la byggevaren skjære platene i riktig bredde. Det pleier å koste rundt 25 kr per snitt, men med litt planlegging trengs ikke så mange snitt, og resultatet blir betydelig bedre enn hva du selv klarer (med mindre du har en godt utstyrt snekkerbod hjemme).
God helg!
Jeg feiget ut og har bestilt ferdiglakkede deler fra IKEA ist. Jeg bygger den nå av IKEAs dekkskiver samt veggskapene https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-vaeggskap-vit-haeggeby-vit-s99366854/P peiseidon skrev:
Tror nok at jeg kommer til å få det til ganske bra. Venter på levering som kommer neste uke.
Hei!
Stilig! Hva slags skap er det nederst på hyllen?
Mvh
Pär
Stilig! Hva slags skap er det nederst på hyllen?
Mvh
Pär
Klikk her for å svare