Har hatt denne tråden på overvåkning i flere år, for jeg har lenge visst at vi har et lignende prosjekt foran oss med gårdens låve. I år skal vi begynne å planlegge arbeidet og rive bort det siste av den for lengst innraste overetasjen. Hvordan har det gått med ditt prosjekt?

grunnen står fortsatt og ingenting er gjort ennå... men vi er vel inne på å gjøre noe med saken etter sommeren. Pendler dog fortsatt mellom å rive bort eller bare bygge på :)

Fortsatt et høyaktuelt prosjekt som gnager i skallen... Vi har også vært litt usikre på holdfastheten siden det har kommet inn fukt i betonghullsteinen noen steder. Vi skal bygge på en etasje på halve og la åpent på halve for billøft m.m. Det ble ikke så mye revet som planlagt i fjor så nå i år er det fasen på tide. Alt tremateriale er utover redning dessverre så det må rives. Men bortsett fra betonghullsteinen i ytterveggene så er det teglvegger i låven. Når snøen forsvinner om noen uker skal vi høre en ny vurdering av situasjonen og planlegge ut fra det. Hva har det vært for konstruksjon på din grunn?

En gammel låve. Et stort tomt skall typ. Ikke gjort noe ennå :)

Har den støpte platen stått under åpen himmel over lengre tid og flere årstider?

Det begynner å røre på seg her nå, og vi skal begynne å rive bort alt tremateriale som er dårlig. Den murede grunnmuren har vi fortsatt tro på, og platen er ganske fin. En forsterkning med ny puss og mer tror vi kan fungere. Når vi fjerner trematerialet, vil platen ikke ha noe tak lenger. Vil jo ikke at den skal frostsprenges i de sprekkene som uansett har oppstått. Vurderer å forsøke å bygge noe beskyttelse/dekke på en eller annen måte til vinteren. Det ville vært interessant å høre dine tanker!

Knäppisarna i Knäppa Knäppisarna i Knäppa skrev:
Har dem støpte platen stått under åpen himmel over lengre tid og flere årstider?

Det begynner å røre på seg her nå, og vi skal begynne å rive bort alt tremateriale som er dårlig. Den murede grunnmuren tror vi fortsatt på, og platen er ganske fin. En forsterkning med ny puss og mer tror vi kan fungere. Når vi fjerner trematerialet så vil platen ikke ha noe som helst tak lenger. Vil jo ikke at den skal frostsprenge i de sprekker som uansett har oppstått. Vurderer å prøve å bygge noe beskyttelse/dekke på en eller annen måte til vinteren. Det hadde vært interessant å høre dine tanker!
Vår plate/grunn sto mange år med en lekkende låve, og etter det har den stått helt åpen, så jeg har litt gitt opp ideen om å prøve å beskytte den. Merker heller ingen forskjell, så det får bli å inspisere og ta en beslutning når det vel blir tid for å gjøre noe.

A Arne999 skrev:
Vår platt/grund sto mange år med en lekkende låve og etter det har den stått helt åpen så jeg har litt gitt opp ideen om å prøve å beskytte den. Merker heller ingen forskjell så det får bli å inspisere og ta en beslutning når det vel blir aktuelt å gjøre noe.
Tusen takk for ditt svar! Det høres ut som en spennende, passende risikofylt og lettsindig innstilling til det hele! Den skal jeg prøve å ta til meg, for vi er nok også beredt på å ta risikoen i sammenligning med prosjektets "potensial". For oss finnes det et håp om potensialet mens andre kanskje har revet. Jaja, nå skjer det ting uansett. Takk for din oppdatering!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.