Rivit en gammel del av låven som jeg nå tenkte å bygge opp igjen. Bildet viser eksisterende mur. Tanken er å gå på med en eller to runder til med leca for å få en litt høyere mur for deretter å sette syllstokk (kommer til å bygge med stokker som det tidligere har vært)

Litt usikker på hvordan jeg skal fikse dette. kan man gå på med lecablokker et par runder rundt tro? og fylle på med mørtel så det blir i vater?

Mur av lecablokk med ujevn overflate og byggeplass rundt. Leca lagt i ett lag, med synlige hull. Stige og byggeutstyr ved siden av.

Ingen som kan hinta om hvordan man bygger videre på denne muren..? Vurderte et øyeblikk å bygge en støpeform og støpe rundt så alt blir i vater for deretter å gå på med 2-3 omganger med leca. Men vi snakker ca. 23 meter grunnmur => 10 cm mørtel på det og man lander på 40 sekker betong :)

Litt usikker på tilstanden i denne gamle muren også... kan man armere og fylle hullene i blokkene tror du for å stabilisere?

Eller så river man dritten og bygger nytt...

Å legge på betong for å få det i vater tror jeg er meningsløst. Vil man bygge videre, så hadde jeg lagt leca et par runder og sørget for at det ble i vater etter det.

Det avgjørende spørsmålet er jo hvordan den eksisterende muren har det?

Jeg tror jo for øvrig at risikoen for setninger er større om man river alt og begynner på nytt. Jeg hadde våget å kjøre på.

En kommentar fra en amatør!

• Liker
hempularen
  • Laddar…
Jo ja våger nok å kjøre på... men du mener at man justerer nivået mens man legger et par runder leca? hvor lett er det om det skiller x antall cm? Føles jo som at det bare går an å justere minimalt (vet ikke hvor skjevt det er men jeg gjetter jo at det er skjevt... ) Man kan jo for så vidt begynne å kappe i lecablokkene også for å øke på justeringsmuligheten...

Rive og bygge opp en 7.5x7.5 meter mur med 3 sider (4 siden vender mot befindlig låve og skal være åpen), 2.5m høy føles ikke så fristende...

Jeg mener at fugtykkelsen under lecablokkene lett kan diffe noen cm

Hva er det som hindrer at du legger ny syll direkte på muren som den er? Eventuelle ujevnheter må vel kunne utjevnes med distanseunderlag.

Det går an å justere om det dreier seg om 1-2 cm, mer enn det blir vinglete å heve, da kan man i stedet sette en liten form på slutten og støpe så det blir i vater.

Jeg vil komme opp mer over bakken på den ene siden. Låven ligger i en skråning, og jeg står altså på bakken bak låven og tar bilde der bakre muren går i linje med plenen.

Jo jeg kjøper at jeg kan øke på mengden mørtel under blokkene men det går vel bare å justere noen cm... kanskje det holder allikevel.

En bra start ville kanskje være å måle hvor mye det differ i høyde mellom forskjellige deler av muren.
Kanskje på tide å skaffe en laser :)

Hvor høy er den forresten?
Hvorfor må du heve den?

Vanskelig å se på bildet, og vi ser jo ikke heller hvordan muren er i sin helhet.

Arne999 skrev:
...kan man armera og fylle hullene i blokkene tror du for å forsterke?...
"Hullene" er sannsynligvis allerede fylt med mørtel i hver skiftsfuge.

Et annet bilde Byggeplass i skogen med delvis bygget konstruksjon, murvegg og trestammer. En stige ligger på bakken ved siden av byggverket.

Hvor mye høydeforskjell er det som du vil rette opp før du fortsetter å mure?

Ikke målt opp det så bra ennå... bare begynt å tenke på hvordan jeg skal gjøre det. Litt diff kanskje man kan leve med?

Om det bare handler om å våge opp et antall centimeter så kan man lage en skikkelig enkel "støpeform" av bord som man tvinger fast.
Enkel støpeform laget av treplanker sikret med tvinger, klar for betongfylling til et byggeprosjekt.

Sist redigert:
stilig! jo, det var så jeg tenkte også + men det blir jo en jækla masse bruk hvis man skal ha noen minste tykkelse på det man drar på. Kanskje ikke nødvendig i og for seg?

Kjøp sement og ballast i stedet for ferdigblandet tørrbetong.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.