om man skal bygge en etasje til (3x3) bør man forsterke bjelkelaget i etasje én eller holder det med bærebjelke i etasje to? Holder nå på med etasje én (3x3). 170-regler og støpt plate
Bør man skjære inn en bærebjelke på siden der takstolene skal hvile, på etasje én altså?
Holder 145 som bærebjelke? (Dobbelt over vindu)
Bør man skjære inn en bærebjelke på siden der takstolene skal hvile, på etasje én altså?
Holder 145 som bærebjelke? (Dobbelt over vindu)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Under følgende forutsetninger, normale soverom, gulvbjelker på c/c 600 mm og total spennvidde på 3 m, trenger du ha 45x170 C 24. Lavere dimensjoner eller kvalitet blir ustabilt.
Lastene fra etasje 2 og taket havner på ytterveggene. Hvis reisverket består av 45x170, tåler disse ganske mye. Avvekslinger kan være nødvendige over vinduer og dører. Jeg skulle helst ønske å vite litt mer før jeg gir forslag på dimensjoner for slike.
Lastene fra etasje 2 og taket havner på ytterveggene. Hvis reisverket består av 45x170, tåler disse ganske mye. Avvekslinger kan være nødvendige over vinduer og dører. Jeg skulle helst ønske å vite litt mer før jeg gir forslag på dimensjoner for slike.
Klikk her for å svare